StuBru-presentator Thibault Christiaensen slachtoffer van verkeersagressie: Vias geeft tips om dat te vermijden, zoals de ‘schoonmoedertest’
Thibault Christiaensen, presentator bij Studio Brussel, was vanmorgen het slachtoffer van verkeersagressie. Een auto bleef hem achtervolgen en de bestuurder zou zelfs iets naar zijn auto hebben gegooid. “Ik wist niet goed wat ik moest doen”, getuigde Christiaensen op de radio. Wat doe je best in zo’n situatie? Verkeersinstituut Vias deelt zijn beste tips.
Toen Christiaensen vanmorgen met een collega op weg was naar de redactie, werd hij lastiggevallen door een andere weggebruiker. “We reden 120 kilometer per uur op de snelweg en plots kwam er een auto naast mij rijden”, vertelde hij op de radio. “Op een gegeven moment zit ik achter een vrachtwagen, maar kan ik niet voorbijsteken omdat die auto in de weg blijft rijden.”
Christiaensen vertraagt en zo lukt het hem uiteindelijk toch om voorbij te steken. Maar “daarna beginnen ze achter mij te rijden”, ging de presentator verder. “Ze beginnen in mijn gat te kleven en met hun lichten te knipperen. Ik ga opnieuw op het rechtervak rijden, maar ze blijven naast me rijden en mij volgen. Ik wist niet goed wat ik moest doen.” Niet veel later gaat de auto schuin achter Christiaensen rijden en gooiden de bestuurders iets naar zijn auto. “Ik denk een blikje.” Dat was het einde van het voorval, maar de presentator “kwam helemaal gestresseerd aan op de redactie”.
Geen uniek geval
Zulke taferelen zijn voor heel wat mensen herkenbaar, want volgens een recente bevraging van Verkeersinstituut Vias kreeg 7 procent van de autobestuurders in ons land het afgelopen jaar te maken met fysieke verkeersagressie. “Dat gaat van kloppen op de motorkap tot werkelijk iemand die je een slag in je gezicht geeft”, legt Stef Willems van Vias uit aan ‘VRT NWS’.
Uit diezelfde bevraging blijkt dat 54 procent van de bestuurders het slachtoffer is geweest van een of andere vorm van verkeersagressie in het algemeen in het afgelopen jaar. Dat omvat dus niet alleen die fysieke agressie. Het kan gaan over verbale agressie, maar ook over een weggebruiker die de middelvinger naar je opsteekt, zegt Willems.
KIJK. Dashcam filmt verkeersagressie op A12
Wat doe je best?
Zoveel bestuurders komen in aanraking met agressie achter het stuur, maar wat doe je best in die situatie? Willems deelt enkele tips om ervoor te zorgen dat je de situatie onder controle kan houden:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer