Banden al bij weinig slijtage veel onveiliger dan gedacht: “bij nat weer 64% meer kans op een ongeval”
Om een goed contact met het wegdek te hebben, moeten banden een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm. Dat is wettelijk zo vastgelegd en wordt ook gecontroleerd bij de keuring. Maar consumentenorganisatie TestAankoop komt na onderzoek met een opvallende conclusie: ook banden met weinig slijtage (veel minder dan het wettelijke minimum) zijn al veel onveiliger dan gedacht. “Vooral bij slecht weer zijn de gevolgen groot.”
Dat de kwaliteit en de conditie van autobanden cruciaal zijn voor de veiligheid, is logisch. Ze vormen immers het enige contact met het wegdek. Bij veel auto’s is het contactpunt niet groter dan de palm van een hand. Het profiel (de tekening van de groeven in een band) speelt dus een cruciale rol, vooral bij slecht weer. Om de veiligheid te verzekeren is er dan ook minimale profieldiepte: 1,6 millimeter. Dat is wettelijk bepaald en het wordt ook bij de autokeuring nagegaan. Nieuwe testresultaten suggereren dat die norm laks is. Al bij 3 millimeter profieldiepte zou je bij nat weer 64 procent meer kans lopen op een ongeval.
Minder profiel = minder prestaties
De studie in samenwerking met FIA (de Internationale Automobielfederatie) en de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC bekeek de prestaties van zes verschillende banden bij een relatief beperkte slijtage. Door slijtage wordt de tekening in de band minder diep.
Dat profiel bestaat uit drie onderdelen: groeven, lamellen en profielblokken. Die hebben elk een eigen functie. De groeven zorgen voor de waterafvoer, de lamellen kunnen zich vastbijten in ijs en sneeuw en de profielblokken zorgen ervoor dat een band niet te veel vervormt tijdens het rijden. Dat de prestaties minder worden naarmate de groeven minder diep worden, is dus niet meer dan logisch. Maar het effect lijkt veel ingrijpender te zijn dan verwacht. Vooral in slechte weersomstandigheden zijn de gevolgen groot.
Grote gevolgen bij beperkte slijtage
Voor de test werden banden gebruikt van gekende merken met een uitstekende reputatie: Michelin, Continental, Goodyear, Dunlop, Yokohama en Nokian. De slijtage werd beperkt tot ver boven het wettelijke minimum van 1,6 millimeter. Toch stijgt het aantal ongevallen op slechte banden snel: op droge wegen neemt het risico met 2,2 tot 3 millimeter profieldiepte gemiddeld al meteen met 38 procent toe. Op natte wegen wordt dat 64 procent en op gladde en besneeuwde wegen zelfs 82 procent. “Een wagen met goede banden die 30 km/u rijdt op een besneeuwde weg en plots moet stoppen, staat stil waar de remmende wagen met slechte banden dan nog 13,5 à 16 km/u rijdt”, verklaart TestAankoop.
De organisatie beveelt daarom aan om banden te vervangen voor ze de minimale profieldiepte bereikt hebben. Bij winterbanden vinden ze een minimum profieldiepte van 4 millimeter een goede richtlijn. Zomerbanden zouden niet minder dan 3 millimeter profiel moeten hebben. De veiligheidsrisico’s worden nog hoger wanneer een band ongelijke slijtage zou vertonen. Wanneer de auto niet goed uitgelijnd is, bijvoorbeeld.
4 tips van TestAankoop om de veiligheidsrisico’s bij bandenslijtage te verminderen
• Controleer regelmatig de slijtagepatronen van de banden en raadpleeg een specialist bij ongelijke slijtage
• Volg de instructies van de fabrikant en houd de aanbevolen bandenspanning aan
• Vervang winterbanden wanneer de lamellen niet meer zichtbaar zijn. Vooral belangrijk bij sneeuw.
• Vervang winterbanden bij een profieldiepte van 4 mm en zomerbanden bij 3 mm.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?