Jef Colruyt stopt als CEO van Colruyt, opvolger al bekend

Jef Colruyt stopt vanaf 1 juli als CEO van de gelijknamige retailgroep. Operationeel directeur Stefan Goethaert volgt hem op.

mtm
Bron: BELGA

Jef Colruyt, die in oktober 65 jaar wordt, kwam in 1994 na het plotse overlijden van zijn vader Jo aan het hoofd te staan van het familiebedrijf. Hij geeft op 1 juli de fakkel door aan Stefan Goethaert, al blijft hij erna ook wel voorzitter van de raad van bestuur.

Goethaert (56), burgerlijk ingenieur van opleiding, werkt sinds 2012 voor Colruyt. In 2013 nam hij de leiding over de voedingsproductieafdeling van de groep en in 2019 kwamen daar onder meer ook de huismerken van de retailer bij. Sinds april vorig jaar is hij operationeel directeur en kreeg hij ook de zakelijke afdelingen onder zich.

“Stefan brengt een sterke internationale managementervaring in gecombineerd met de vereiste leiderschapscapaciteiten en een waardengedreven visie”, aldus Jef Colruyt, die wel voorzitter van de raad van bestuur blijft. “Na tien jaar in de groep heeft hij de nodige bagage en een doorgedreven kennis van de verschillende activiteiten om de strategie van Colruyt Group verder vorm te geven en te realiseren in een retailmarkt in volle evolutie. De dagelijkse leiding en de toekomst van Colruyt Group zijn in goede handen bij Stefan en zijn directiecomité.”

“Visionair leiderschap”

Stefan Goethaert roemt dan weer het “visionaire leiderschap” van zijn voorganger: “Ik wil Jef bedanken om al die jaren de groep uit te bouwen tot wat ze vandaag is. Onder het visionair leiderschap van Jef kon de Colruyt Group namelijk uitgroeien tot een stevige marktleider in België met vertakkingen in verscheidene landen, en tot pionier in duurzame initiatieven en technologische vernieuwingen.”

Colruyt ziet winst 30 procent dalen

Enigszins in de schaduw van de aankondiging van de nieuwe CEO staan de jaarcijfers voor de twaalf maanden tot en met maart. Kort samengevat: minder winst, meer omzet. “Boekjaar 2022/23 werd gekenmerkt door een uitdagende macro-economische context met hoge inflatie, stevige kostenstijgingen en een negatief ondernemings- en consumentenvertrouwen”, valt te lezen in het resultatenbericht van Colruyt.

Dat vertaalt zich wel nog in 10,82 miljard euro omzet, een stijging met 7,7 procent. Maar de stijgende omzet is volgens de Halse retailer vooral te danken aan de inflatie (hogere prijzen, nvdr.). Bovendien wordt dat effect “deels gecompenseerd door lagere volumes”. Door de laagsteprijzenstrategie kan het bedrijf bovendien de kostprijsinflatie niet volledig doorrekenen, klinkt het ook.

Daar komen stijgende operationele kosten bovenop, denk aan de energiekosten of indexering van de lonen. In die context is de bedrijfswinst 25,8 procent gedaald tot 279 miljoen euro en de nettowinst 30,4 procent tot 201 miljoen euro. Het bedrijf mist zo nipt de analistenconsensus van 203 miljoen euro nettowinst van financieel nieuwsagentschap Bloomberg.

“Uitdagend jaar”

Het marktaandeel van Colruyt Group in België (Colruyt Laagste Prijzen, Okay en Spar) steeg volgens de retailer wel tot 31,0 procent in boekjaar 2022-2023, tegenover 30,8 procent het voorgaande jaar.

“We blikken terug op een uitdagend boekjaar dat uitmondde in een sterke daling van het resultaat (...)”, besluit Jef Colruyt in het persbericht.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen