Direct naar artikelinhoud
NieuwsOnderwijs

Opnieuw nemen leerkrachten heft in eigen handen: alternatieve lessentabellen om meer wetenschap te geven

Opnieuw nemen leerkrachten heft in eigen handen: alternatieve lessentabellen om meer wetenschap te geven
Beeld BELGA

Krijgen leerlingen volgend schooljaar nog voldoende biologie, fysica, chemie en aardrijkskunde? Volgens de leerkrachten van die vakken is het antwoord duidelijk nee. Zij komen nu met eigen lessentabellen waarin er voor elke richting meer ruimte voor wetenschappen is voorzien.

De eigen lessentabellen zijn de zoveelste noodkreet vanuit het onderwijsveld. Eerder dit jaar trokken leerkrachten aardrijkskunde bijvoorbeeld al aan de alarmbel na de publicatie van de lessentabellen van het Gemeenschapsonderwijs (GO!). In plaats van een lesuur per week gedurende twee jaar zouden leerlingen in de dubbele finaliteit (gericht op voortstuderen of arbeidsmarkt) over de hele derde graad nog maar anderhalf uur aardrijkskunde krijgen. Te weinig om zelfs maar de minimumdoelen aan te leren, klonk het bezorgd bij de leerkrachten en academici.

Ook in de uren voor andere wetenschapsvakken wordt er zowel door Katholiek Onderwijs Vlaanderen als het GO! in verschillende richtingen gesnoeid. Daarom komen de leerkrachtenverenigingen voor aardrijkskunde (VLA), biologie (VOB), wetenschappen (VeLeWe) en wiskunde (VVLW) nu samen met alternatieve lessentabellen op de proppen.

Daarin wordt onder meer in de tweede en derde graad voor alle wetenschappelijke doorstroomrichtingen twaalf uur wetenschappen voorzien, in plaats van elf uur in het katholiek onderwijs en tien uur bij het GO!. Voor aardrijkskunde verdubbelt het aantal uren zelfs in de derde graad in vergelijking met het anderhalve uur dat het GO! voorziet. Ook in niet-wetenschappelijke doorstroomrichtingen en in de dubbele finaliteit willen de leerkrachten meer ambitie.

“Nu er in het Vlaams Parlement consensus is over de eindtermen, vonden we het tijd om te laten weten dat we nog altijd ongerust blijven over het aantal voorziene uren voor wetenschapsvakken”, zegt Marleen Van Strydonck, voorzitter van de VOB. “Het is niet dat we gigantisch veel vragen. Eigenlijk willen we voor de meeste zaken gewoon een herstel van wat we vroeger hadden. Dat was ook al krap, maar het ging nog net.”

Scholen kunnen zelf accenten leggen in de lessentabellen die de onderwijskoepels voorzien. Met hun alternatieve lessentabellen willen de lerarenverenigingen directies aansporen om de uren die ze vrij mogen invullen, aan wetenschapsvakken te geven.