Deze auto mag zelfstandig 130 km/u rijden in Duitsland
Mercedes gaf concurrenten als Tesla, Audi en BMW het nakijken door als eerste een auto te maken die tot 60 kilometer per uur zelfstandig mocht rijden. Handig in de file, maar verder weinig revolutionair. BMW komt nu met een auto waarmee je tot 130 km/u je handen van het stuur mag halen.
De auto waar het om gaat, is de nieuwe BMW 5 Serie. De KBA, de Duitse federale toezichthouder, heeft de Highway Assistant van dit model goedgekeurd. Daarmee kun je tot een snelheid van 130 km/u het stuur uit handen geven. De auto rijdt dan zelfstandig verder en het is alleen nog vereist dat je je aandacht erbij houdt en ingrijpt als dat nodig is. Camera’s houden in de gaten of je voldoende bij de les bent.
Inhalen door in de spiegel te kijken
De auto rijdt niet alleen keurig rechtdoor, maar haalt ook in wanneer er langzamer verkeer voor je opduikt. Dat wil zeggen: het is mogelijk om met de BMW van rijstrook te wisselen zonder je handen te gebruiken. Als de auto ziet dat een andere rijstrook vrij is en sneller kan zijn, kun je met een blik in de zijspiegel bevestigen dat je wilt wisselen. Dat kan eventueel ook nog gewoon door handmatig het knipperlicht aan te zetten.
BMW haalt Mercedes-Benz in
De kans is groot dat de BMW 7 Serie en de elektrische i5 en i7 binnenkort eveneens goedkeuring krijgen van de KBA. Of het ook een VN-goedkeuring krijgt, zoals Mercedes-Benz voor zijn Drive Pilot, is nog niet duidelijk. In elk geval troeft BMW Mercedes-Benz wel af in de zin dat Mercedes zijn Drive Pilot in Duitsland alleen in druk snelwegverkeer tot 60 km/u mag gebruiken. Daarmee is het meer een soort uitgebreide file-assistent.
Het nieuwe model krijgt een opgeruimd interieur met nog minder knoppen en is voor het eerst ook leverbaar als volledig elektrische auto.
De nieuwe BMW 5 Serie is 10 centimeter langer dan zijn voorganger en heeft geen front met een absurd grote grille. Het nieuwe model krijgt een opgeruimd interieur met nog minder knoppen en is niet alleen leverbaar met diesel-, benzine-, en plug-inhybridemotoren: de auto is voor het eerst ook verkrijgbaar als volledig elektrisch model. Dat heet de i5. Alle modellen van de BMW 5 Serie vind je ook als stationwagon-variant met de vertrouwde naam Touring.
Tukje onderweg
De BMW 5 Serie is de eerste waarmee je in Europa ‘autonoom’ mag rijden bij een snelheid van maximaal 130 km/u, en bovendien is de handsfree rijstrookwisselassistent helemaal nieuw. Hoewel je nog alert moet blijven op mogelijke fouten van het systeem, wordt dit toch gezien als een belangrijke stap naar autonoom over de snelweg rijden. Daarmee komt een dutje doen onderweg naar de wintersport of zomerbestemming weer een stapje dichterbij.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
PREMIUM
Hoe uw auto steeds meer over u te weten komt: “Zelfs het gewicht van de bestuurder is tegenwoordig makkelijk terug te vinden”
In de VS is opschudding ontstaan omdat Tesla-werknemers gretig beelden hebben gedeeld van de boordcamera’s zonder medeweten van de particuliere bestuurders zelf. Zo’n grove privacyschending mag dan wel uitzonderlijk zijn, intussen peutert uw eigen wagen - over alle merken heen - wel steeds meer gegevens los. Vaak zonder dat u zich er bewust van bent. “Zelfs het gewicht van de bestuurder komen we tegenwoordig makkelijk te weten", aldus Mark Pecqueur, docent autotechnologie (Thomas More Hogeschool). -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Een plug-inhybride die nooit op benzine rijdt, is dat slecht voor je wagen?