DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee: anderstalige leerlingen met taalachterstand in de lagere school in aparte klasjes zetten?
Onderwijsexpert Dirk Van Damme geeft aanbevelingen voor hoe het onderwijs beter kan. Zo is het volgens hem een goed idee om anderstalige leerlingen die onvoldoende basiskennis hebben van het Nederlands in de lagere school in andere klasjes te zetten. Wat denk jij? Is het een goed idee om kinderen die de taal onvoldoende machtig zijn in andere klassen te zetten? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts en politici ervan vinden.
Dirk Van Damme, topexpert in het onderwijs:
“Voor nieuwkomers zijn er OKAN-klasjes (onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers, red.), maar de groep kinderen van de tweede, derde en zelfs vierde generatie die onvoldoende Nederlands kennen, is enorm toegenomen. In een klas waar een kwart van de kinderen de juf niet verstaat, raak je ook met de andere kinderen moeilijk vooruit”, zegt Van Damme.
“Opdelen is een heikel punt, maar de jonge kinderen volgens taalniveau samenzetten is de efficiëntste manier om iedereen op gelijke hoogte te krijgen. Nu doen we het niet, maar het stigma van apartheid is een verkeerde perceptie in een ideologische discussie. Door niveauklassen zou je de ongelijke kansen juist kunnen bestrijden. Eens kinderen de taal machtig zijn, zullen ze makkelijker andere vakken leren. Er is meer kans dat ze op het eind van het lager onderwijs samen, mét diploma, doorstromen naar het middelbaar. Dit is geen pleidooi voor uitsluiting, we moeten er juist voor zorgen dat die kinderen beter kunnen aansluiten.”
Ben Weyts, Vlaams minister van Onderwijs (N-VA):
“Het is goed dat er meer en meer een consensus groeit rond de idee dat taal dé sleutel is. Niet zo lang geleden werd ik nog afgebrand, omdat ik een taalscreening invoerde in de kleuterklas. Dat is nu ook de weg waarop we verder moeten. We moeten vermijden dat er nog kinderen met een taalachterstand starten aan de lagere school”, zegt Weyts.
Zuhal Demir, Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme (N-VA):
“Als kind werd ik zelf uit de klas gehaald om met andere anderstaligen Nederlands te leren. Jarenlang streed de gevestigde orde tegen die aparte taalklassen. Stigmatiserend, zeiden ze. Quod non. Een generatie taalachterstand is hun nalatenschap. Vandamme ziet dat eindelijk in”, reageert Demir.
Piet Van Avermaet (GO! Onderwijs):
“Nederlands is voor ons belangrijk, maar we willen het vooral op een inclusieve manier aanpakken. Los van het feit dat aparte klassen niet makkelijk te organiseren zijn, is voor ons het hele gebeuren een taalbad waarbij taal wordt verworven in interactie met de leerkracht en taalsterke leerlingen. We zetten sterk in op binnenklasdifferentiatie. Gerichte ondersteuning in een aparte setting is zinvol indien beperkt (niet voltijds) en leerlingen sterk verbonden blijven met ‘hun’ klas”, aldus Van Avermaet.
“We stellen alles in het werk om leerlingen het Nederlands machtig te maken. Nederlands is dé instructietaal dus daar dient de nodige aandacht aan gehecht te worden. We zetten als GO! sterk in op Nederlands, we moeten er ook voor zorgen dat leerkrachten hoge verwachtingen koesteren en de lat hoog leggen. Er zijn scholen die van een taalbad gebruik maken maar we benaderen dit voornamelijk vanuit een inclusieve benadering waarbij we sterk inzetten op taalverwerving in de klas. Dit is het speerpunt van ons huidige pedagogisch begeleidingsplan. Het taalbadmodel gaat in tegen inzichten over processen van tweede taalverwerving van de laatste twintig jaar.”
Elke Peters, professor Applied linguistics en Engels:
“Zijn aparte taalklassen voor kinderen de oplossing? Nee, je ontneemt hen veel taalinput. Zeker voor (jonge) kinderen is dat geen goed idee. Net zij zijn goed in het spontaan oppikken van taal. Ook al is het niet gemakkelijk voor leerkrachten, een one-size-fits-all benadering is niet de oplossing”, reageert Peters.
“Wat is wel nodig? Goed opgeleide leerkrachten die een taalrijke klasomgeving voor ALLE leerlingen creëren, met soms aparte ondersteuningssessies voor leerlingen met extra taalnoden. We weten namelijk dat achtergrond van leerlingen een rol kan spelen in de talige interactie. Hoge verwachtingen voor alle leerlingen dus.”
Koen Daniëls, volksvertegenwoordiger N-VA:
“Een taalbadklas Nederlands geeft niet-Nederlandstaligen vleugels én leerkrachten ruimte. Zij die blijven stellen dat het allemaal wel goed komt in de klas - zoals nu - dwalen. De realiteit bewijst het”, vindt Daniëls.
Wim Van Den Broeck, professor in de onderwijs- en ontwikkelingspsychologie:
“Het gaat om de manier waarop je het best een tweede taal verwerft”, reageerde ook Van Den Broeck eerder. “We weten allemaal dat dat moeite kost. Intensieve instructie kan dan echt wel het verschil maken. Als er echt een forse taalachterstand is, moet je daar intensief durven op inzetten en dan zijn afzonderlijke taalklassen zeker niet verkeerd. In Nederland doet men dat en rapporten tonen aan dat dat werkt.”
En nu is het aan jou. Wat is jouw mening? Laat het weten in de comments onder dit artikel. We bundelen de boeiendste reacties vanavond in een nieuw stuk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
PREMIUM
INTERVIEW. Zo wil topexpert Dirk Van Damme het onderwijs weer beter maken: “Zet anderstaligen in aparte klasjes”
Aan het eind van alweer een moeilijk schooljaar maakt topexpert Dirk Van Damme (67) het rapport van het onderwijs in Vlaanderen en daar staat niet op: ‘Doe zo verder.’ Gelukkig heeft hij ook aanbevelingen voor hoe het beter kan, zoals de leerplicht terugbrengen naar 16 jaar, anderstaligen spreiden over verschillende klasjes en een minder softe aanpak. “De rode balpen mag terugkeren.” -
update met reactie
Justitieminister Van Tigchelt na uitspraken over migratiestop: “We mogen nooit iedereen over dezelfde kam scheren”
In een podcastopname noemt minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open Vld) het voorstel van Vlaams Belang om een migratiestop te organiseren “niet nodig of wenselijk”. Van Tigchelt spreekt in een telefoongesprek met HLN over “een probleem van illegale migratie in dit land”, maar maakt tegelijkertijd het punt dat “we nooit iedereen over dezelfde kam mogen scheren”. -
-
31
Forse stijging werkloosheid: “Voor het eerst sinds januari 2021 is er een toename van meer dan 5 procent”
-
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
Technisch probleem aan bagagesysteem op Brussels Airport opgelost: deel vluchten zonder valiezen vertrokken
Door een technisch probleem aan een deel van het bagagesysteem op de luchthaven van Zaventem zijn dinsdagochtend verschillende vluchten zonder valiezen vertrokken. In de vroege ochtend leidde dat ook tot enkele vertragingen. Brussels Airport laat weten dat het euvel kort voorde middag verholpen werd.Zaventem -
Brand tijdens bouw nieuw OXY-project in Brussel: geen gewonden
Stad Brussel
-
PREMIUM24
Moeder dient klacht in nadat dossier van adoptiezoontje Alex (10) niet blijkt te kloppen: “Toen ik ontdekte wat er mis was, stortte mijn wereld in”
-
17
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
Verkeersinstituut Vias pleit voor kleinere marges bij flitscontroles. Ze willen dat de marge niet meer dan 3 km/u bedraagt. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is een strengere marge een goed idee? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
UPDATE156
“Media-aandacht ten koste van de leerlingen”: schooldirectie not amused na rel rond Vlaamse Leeuw
Er is commotie ontstaan op de middelbare school VIA Tienen nadat een leerkracht een Vlaamse vlag van een leerling in beslag had genomen tijdens de diversiteitsdag. “Het was volgens hem te provocerend”, getuigt Bassem Khalil (17) bij HLN. Op sociale media gaat de vlaggenrel rond als een lopend vuurtje, maar daar is de schooldirectie niet mee opgezet. “We betreuren het dat deze situatie is omgezet in een politiek spektakel.”Tienen -
UPDATE
Onrust bij VRT: vakbonden willen hoorzitting met CEO in Vlaams Parlement
102 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergodelieva eyckmans
Marleen Willems
Gino Denil
Martin Van Lersberghe
Antoine De ROO