Elektrische auto maakt meer herrie dan auto met verbrandingsmotor (en Tesla is een van de luidruchtigste)
Elektrische auto's zijn heerlijk stil. Als je erin zit, althans. Uit testmetingen blijkt dat veel elektrische auto's, waaronder Tesla's, soms zelfs meer geluid produceren dan de gemiddelde auto, en dus ook meer dan een groot aantal auto’s met een verbrandingsmotor.
Eerst het goede nieuws: gemiddeld zijn auto's de afgelopen vijf jaar stiller geworden. Wanneer je de nieuwverkopen van 2018 en 2022 vergelijkt, blijkt dat het gemiddelde geluidsniveau in de officiële metingen is gedaald van 70 naar 67,7 decibel. Dat zou blijken uit cijfers van het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Elektrische modellen helpen hierbij, maar sommige fabrikanten van elektrische auto's doen het juist slechter dan gemiddeld door het maken van zware en snel accelererende voertuigen.
Lynk&Co
De reductie van 2,3 decibel (dB) in vijf jaar klinkt als een druppel op een gloeiende plaat, maar een daling van drie dB betekent al een halvering van het geluidvermogen. Dat betekent echter niet dat geluid dan ook als half zo hard wordt ervaren. Dit is pas het geval bij een geluidsafname van 10 dB, aldus het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Toch zijn autofabrikanten hiermee op de goede weg, zo lijkt het.
Opvallend genoeg speelt het groeiende aandeel van elektrische auto’s geen grote rol bij de daling. Dat komt doordat ze niet zo stil zijn als je zou verwachten. Tesla is zelfs een van de luidruchtigste auto's in de KBA-statistieken en met 68,9 decibel duidelijk bovengemiddeld luid. Het uit China afkomstige elektrische merk Lynk&Co is juist weer wel heel stil, met gemiddeld 65,1 decibel.
Elektromotor zoemt alleen maar
Maar waar komt het geluid vandaan als een elektromotor alleen maar zoemt? E-auto’s zijn meestal zwaarder dan vergelijkbare exemplaren met verbrandingsmotoren vanwege het extra batterijgewicht. Ook accelereren ze extreem snel. “Dit leidt tot veel hardere rolgeluiden van de banden, zelfs als de motor zelf niet zo luid is”, zegt Michael Ebert van TÜV Süd tegen persbureau dpa. Volgens het Duitse Federale Milieuagentschap overtreft het bandengeluid zelfs in klassieke verbrandingsauto’s de motor vanaf 30 km/u, althans voor mensen buiten het voertuig.
Waarschuwingssysteem elektrische auto's is verplicht
Alleen in langzamer stadsverkeer zijn de motoren dus de belangrijkste geluidsbron. Hier hebben elektrische auto’s het tegenovergestelde probleem: ze worden bij dit soort snelheden juist als gevaarlijk stil beschouwd omdat ze niet zo gemakkelijk te horen zijn als ze naderen. Een waarschuwingssysteem met akoestische signalen tot 20 km/u is daarom sinds 2021 verplicht.
De echte herrieschoppers zijn vooral auto's van sportwagenmerken Porsche en Ferrari. Zij scoren in de metingen soms waarden van boven de 70 decibel. En enkele modellen zitten zelfs boven de EU-limiet van 71 decibel voor high-performance-voertuigen, die vanaf 2024 van toepassing zal zijn.
Lees ook:
Getest in primeur: BMW iX5 Hydrogen. “Waterstof maakt komaf met dé achilleshiel van elektrisch rijden” (+)
Vanaf 2035 geen diesel- of benzinewagens meer, maar “elektrische wagen is te duur”: wat zijn dan je opties? (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones