Camerabewaking lijkt te werken: minder auto’s in nieuw Gents voetgangersgebied

© fvv

Het voetgangersgebied krijgt sinds 3 april minder auto’s te slikken. Hoewel al meer dan 26.000 vergunningen zijn uitgereikt, lijkt het aantal wagens fors te zijn verminderd. Wij telden er vrijdag aan het belfort 46 in één uur. Een jaar geleden waren dat er makkelijk 100.

Bert Staes

Vrijdagnamiddag, 15.30 uur. Aan de voet van het belfort krioelt het van de toeristen, fietsers en kirrende schooljeugd. Ze kruisen de onophoudende stoet van bussen en taxi’s. De voetgangerszone leeft. Er is één groot verschil met een maand geleden: er rijden een pak minder auto’s rond. Sinds 3 april staan er camera’s en is leveren tussen 11 en 18 uur verboden. Heeft dat dan zo snel een effect? We tellen.

Eén uur later zijn aan het belfort 25 Belgische wagens gepasseerd, 5 buitenlandse en 8 bestelwagens. Telden we ook: 7 politie- en stadswagens, 1 wagentje van het distributieplatform Gent Levert, 23 taxi’s, 3 keer het Wandelbusje en een massa bussen en trams.

Rustig zal het er nooit worden. De Korenmarkt is een van de drukste kruispunten van openbaar vervoer in Gent. Maar slechts 46 wagens op een uur, taxi’s en openbaar vervoer niet meegeteld: dat valt een stuk beter mee dan vóór het circulatieplan.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen