Nico Volckeryck, regiodirecteur van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen Groot-Antwerpen.© Dirk Kerstens, rr

Antwerpse middenstand over nieuwe parkeerregeling: “Laten we niet dezelfde fout maken als in Gent”

Antwerpen -

“De negatieve communicatie over het circulatieplan in Gent heeft de stad bij de invoering ervan doen leeglopen. Laten we niet diezelfde fout maken.” Dat is de oproep van Nico Volckeryck, regiodirecteur van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) in Antwerpen. Hoewel ook hij de bezorgdheden deelt over de nieuwe parkeerregeling, pleit hij voor positieve communicatie. “De stad blijft sowieso bereikbaar, wat er ook gebeurt”, benadrukt Volckeryck.

Jan Stassijns

Nog één dag en alleen buurtbewoners en mensen met een speciale vergunning mogen in het historisch centrum van Antwerpen nog op straat parkeren. Een ingrijpende maatregel, maar wel één die de leefbaarheid ten goede moet komen.

LEES OOK. Parkeren in Antwerpen verandert ingrijpend op 1 augustus: alles wat je moet weten over de nieuwe parkeerregeling

Bij zelfstandige ondernemers in de stad zorgen de maatregelen wel voor ongerustheid. Wie bijvoorbeeld een winkel heeft in de historische binnenstad, maar daar niet woont, moet zijn auto ook in de parkeergarages parkeren in de nieuwe parkeerzone. Voor bepaalde beroepscategorie zijn wel uitzonderingen voorzien. Zo kunnen onder meer loodgieters of elektriciens een parkeervergunning voor ondernemers aanvragen. Kostprijs? 44 euro per dag of 1.621,40 euro per kwartaal (driemaandelijks). “Waarom de Antwerpenaren zelf zo op kosten jagen”, vraagt Nico Volckeryck zich af, regiodirecteur van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) in Groot-Antwerpen. “De kans is ook groot dat het wordt doorgerekend aan de klant. Ik geloof dat de maatregelen het een stuk gezelliger kunnen maken in het stadscentrum als je bezoekers verplicht hun auto in parkeergarages te parkeren in plaats van op straat. Maar het zijn niet de Antwerpenaren of de Antwerpse ondernemers die verantwoordelijk zijn voor de ellelange files en het zoekgedrag naar een parkeerplaats.”

(Lees verder onder de kaart)

Stad blijft bereikbaar

“Dus ja, ook wij hebben onze bedenkingen”, zegt Volckeryck. “Maar hoe je ook tegenover de maatregelen staat: de stad zal niet onbereikbaar worden. En het is belangrijk dat zo ook te communiceren. De negatieve communicatie van de middenstand over het circulatieplan in Gent heeft de stad bij de invoering ervan doen leeglopen. Intussen is dat terug goed gekomen, maar laten wij niet diezelfde fout maken. Antwerpen blijft bereikbaar, ook na 1 augustus.”

Volckeryck pleit voor flankerende maatregelen die de slaagkansen van de nieuwe parkeerregeling kunnen verhogen. “Wil je mensen overtuigen om meer de park-and-rides te gebruiken, moet de frequentie van het openbaar vervoer omhoog”, zegt hij. “Ook de zogenaamde shoplockers kunnen een belangrijke bijdrage leveren. Wie na een dagje winkelen in Antwerpen nog iets wil gaan eten of naar de cinema wil gaan, kan daar zijn boodschappen tijdelijk opbergen.”

Financiële fairplay

De regiodirecteur van het NZA hoopt ook dat de uitbaters van de parkeergarages het eerlijk spelen. “Zij krijgen van de stad een mooi cadeau met een grote strik rond”, zegt hij. “Want iedereen moet nu op hen beroep doen. We rekenen er dus op dat zij fair omgaan met hun prijzen en ook samenwerkingen willen opzetten met de winkeliersverenigingen. Denk aan acties waarbij bezoekers een uur gratis kunnen parkeren om te komen shoppen in de stad. Het kan een win-win zijn waar ook onze zelfstandige ondernemers wel bij varen.”

Een evaluatie binnen drie maanden blijft wel noodzakelijk, volgens Volckeryck. “Zo kan wat ontbrak in de voorbereiding, later nog bijgestuurd worden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen