Radio2

Shanna uit Varsenare is 25.000 euro kwijt door oplichting via internet: "Het was alles wat ik had"

Oplichters hebben via het internet 25.000 euro van de bankrekening gehaald van een vrouw uit Varsenare. Ze wilde een pop verkopen, maar bij de betaling liep het fout. Ze kreeg een telefoontje van iemand die zich uitgaf als een medewerker van Cardstop. Hij zou de problemen oplossen, maar hij bleek dus een oplichter te zijn.

Shanna Kimpe uit Varsenare wilde een levensechte pop verkopen via het internet. "Ik kreeg een reactie op mijn advertentie. Iemand wou de pop kopen en vroeg om die op te sturen naar Antwerpen. Ik ging akkoord op voorwaarde dat zij wilden betalen voor verzending."

De verkoop ging door, maar er bleek een probleem met de betaling. "Ik kreeg een foto dat de bank de betaling had geweigerd. Toen kreeg ik een link door die zogezegd van Payconiq was. Ik moest daarop klikken, maar door die handeling was ik al een eerste bedrag kwijt. Na een paar minuten kreeg ik een telefoontje, zogezegd van iemand van Cardstop. Die zei dat hij zag dat er vreemde handelingen gebeurden op mijn rekening en dat hij het zou oplossen. Hij moest daarvoor een programma op mijn laptop installeren. Maar hij bleek een oplichter te zijn en zo zijn ze aan mijn geld geraakt."

Alles kwijt

Shanna verloor op die manier om en bij de 25.000 euro. "Ik verwijt mezelf, ik zeg voortdurend: 'hoe ben ik daar in kunnen lopen'. Ik had het gevoel dat iets niet klopte, maar toch geloofde ik dat die medewerker van Cardstop was. Ze zijn zodanig professioneel en sluw én getraind om het vertrouwd te laten overkomen", aldus nog Shanna. "Ik heb nog een klein beetje hoop dat ik mijn geld zal terugzien omdat we er snel bij waren, maar de bank zegt dat de kans toch zeer klein is. Het was alles wat ik had."

Meest gelezen