Mysteries van Vlaanderen: er is een goudspoor en het is verrassend gewoon (slot)

Radio2 is in de reeks Mysteries van Vlaanderen op zoek naar het geheime goudspoor. Een spoor dat onder de Nationale Bank in Brussel zou lopen en in tijden van crisis het goud snel in veiligheid kan brengen. Niemand weet of het echt waar is. Er was (en is) goud in de Nationale Bank, en er was een locomotief die sterk genoeg was om goud snel te vervoeren. Maar wil dat zeggen dat het goudspoor echt bestaat en waar ligt het dan precies?  

Radio2 ontrafelt de hele zomer lang mysteries uit Vlaanderen en Brussel. Met de hulp van luisteraars en experten proberen mysteriejagers Sam De Meulder en Ward Schouppe het antwoord te vinden op geheimzinnige verhalen.

Mysteriejager Ward Schouppe krijgt na aandringen toegang tot het archief van de Nationale Bank. Samen met Geert Sciot, woordvoerder van de bank, zoekt hij naar het document met dossiernummer 6790 V/1. Want dat document zou mogelijk het bewijs bevatten dat er een goudspoor bestaat.

Dit document uit het archief van de Nationale Bank bewijst dat er ooit, na 15 maart 1951, een tunnel is gebouwd in opdracht van de Nationale Bank en het Nationaal Bureau voor de Voltooiing van de Noord-Zuidverbinding.

Het document blijkt van het Ministerie van Financiën te zijn, opgemaakt op 15 maart 1951. In het document staat, in het Frans, 'een uitwisseling van terreinen beschreven tussen het Nationaal Bureau voor de Voltooiing der Noord-Zuid Verbinding en de Nationale Bank van België'. Daarnaast staat in het document ook dat er een overeenkomst is tussen beide partijen om een tunnel en de toegang tot die tunnel te bouwen. Er is dus een tunnel!

De link tussen de brandgang en het goudspoor

Geert, ondertussen een even enthousiaste speurder als Ward, vraagt zich af of er een link zou kunnen zijn met de ondergrondse brandgang, die onder de Nationale Bank ligt. Reizigers op de Noord-Zuidverbinding kunnen daarlangs weggevoerd worden in geval van nood. Zou die brandgang ook de toegang zijn naar het goudspoor? De plannen worden erbij gehaald want de Nationale Bank is een labyrint van gangen die tot 800 meter lang zijn en onder de weg door lopen.

Met het licht van hun GSM's zoeken Ward en Geert hun weg in de donkere brandgang. Naast hen loopt iemand van security. Tientallen meters verder loopt de gang dood op een gesloten deur. Een trein raast voorbij, vlak achter de deur, en niemand heeft de sleutel.

Geert is beslist: "We moeten op het goede spoor zitten, letterlijk en figuurlijk, want als er hier mensen bij een brand naartoe kunnen vluchten, moet er ook een perron zijn aan de andere kant. En een perron in de Nationale Bank kan ook gebruikt worden om goud in een trein te laden." 

Infrabel heeft de sleutel

De klik van een slot heeft nog nooit zo mooi geklonken. Infrabel is de beheerder van het spoor en dus ook van de deur tussen het spoor en de brandgang. En dus ook, jawel, van de sleutel van de deur.

Het antwoord is 'ja' als we vragen om de deur te openen. "Voorzichtig hier", zegt Koen van Infrabel, "want hier komt om de paar minuten een trein voorbij." In een nis is er een perron waarop maximum 20 mensen kunnen staan. "Groot genoeg om een lading goud naar de trein te brengen. Alleen is het nooit gebruikt voor een goudtransport. De constructie is pas afgewerkt na de oorlog. Het goud werd toen niet langer in België bewaard en de functie van het goudspoor werd overbodig. Nu wordt het perron enkel gebruikt voor evacuaties."  

Het goudspoor is gewoon lijn 0

En weer komt er een trein voorbij. Het goudspoor is dan ook geen apart spoor. Het is lijn 0 die Brussel Centraal en Brussel Noord verbindt die hier onder de Nationale bank loopt. "Samen met 6 andere sporen vormt ze het hart van het Belgische spoornetwerk waar elke dag 1200 treinen over rijden", weet Koen. "Dagelijks zijn er tienduizenden reizigers die hier langskomen, zonder te weten dat hier een perron ligt waarlangs ooit de hele goudvoorraad van het land in veiligheid kon gebracht worden." 

Meest gelezen