Saskia Vanderstichele

Tachtig procent van de gemeentescholen in Brussel zoekt nog leerkrachten

Twee dagen voor de start van het schooljaar zoekt tachtig procent van de scholen in het gemeentelijk onderwijs in Brussel nog leerkrachten, vaak voor meerdere voltijdse posities. Dat blijkt uit een onderzoek van de scholenkoepel OVSG onder 31 deelnemende Brusselse Nederlandstalige instellingen: 27 basisscholen, drie academies en één CVO.

"Ik zeg al drie jaar dat het nooit erger gesteld was met het lerarentekort", steekt Sandra De Nies, inspecteur-generaal van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel, van wal. "Dat is dit jaar niet anders."

Dat het dit jaar opnieuw erger is gesteld met het lerarentekort dan in het jaar ervoor, blijkt ook uit de cijfers uit het onderzoek van de scholenkoepel. 22 van de 31 onderzochte OVGS-instellingen gaf aan dat het lerarentekort minstens even groot is als vorig jaar. Dat is hoger dan het nationaal gemiddelde, dat rond de zes op tien ligt.

Er zijn ook een paar OVGS-instellingen die melden dat ze een kleiner lerarentekort hebben dan vorig jaar. Drie scholen geven aan dat ze geen tekort hebben.

Op het laatste moment vertrokken

Opvallend zijn ook de cijfers over het aantal scholen dat op het laatste moment nog een leerkracht zag vertrekken naar een andere school. Ook dat kwam dit jaar vaker voor dan vorig jaar. In de koepel van het gemeentelijk onderwijs gaat het om een op drie scholen waar dit probleem speelt. Het nationaal gemiddelde ligt op rond de 10 procent.

Ook bij het GO!-onderwijs kampen directies met dit probleem. Mike Goudeseune, directeur van basisschool De Balder in Sint-Gillis, vertelde in juli nog tevreden aan collega’s dat hij zijn puzzel gelegd had. Maar halverwege augustus vetrokken verschillende leerkrachten alsnog.

Veiligheidssituatie Zuidstation

Hoe komt het toch dat de cijfers in Brussel zoveel hoger liggen dan in de rest van het land? Eén kandidaat die Goudeseune sprak, haakte af na de hetze rond het Zuidstation.

"Ik hoor dat mensen niet alleen durven reizen. Een leerkracht die het toch doet, doet al haar juwelen af om de reis te ondernemen. Vroeger was het een troef dat onze school zich op 300 meter van het Zuidstation bevindt. Nu denken we erover om die verwijzing uit de vacaturetekst te halen."

Dat Brussel te ruig zou zijn voor leerkrachten, kunnen andere scholen in de omgeving voorlopig niet bevestigen. Wel blijft het problematisch dat het merendeel van de leerkrachten uit Vlaanderen komt. Bij OVSG gaat het zelfs om 95 procent van de leerkrachten. "Dankzij de vergrijzing komen er meer jobs bij in Vlaanderen. Als leerkrachten een job dichter bij huis kunnen vinden, is de keuze vaak snel gemaakt", klinkt het.

Daarnaast heeft Ben Weyts (N-VA) budget vrijgemaakt voor onderwijsondersteuning. "Dat zou een cadeau moeten zijn voor de scholen, het extra budget en ondersteunende middelen, maar het maakt dat leerkrachten vaak de overstap maken naar beleidsondersteuning doen. Je haalt de onderwijzers zo weg uit de klas", zegt De Nies.

"Hopen op een mirakel"

Schooldirecteur Goudeseune heeft intussen een plan B uitgewerkt voor vrijdag. De dertien leerlingen uit de zesde klas zouden volgens dat plan moeten verhuizen naar verschillende klassen op andere scholen. Toch hoopt hij ook vandaag nog dat hij tegen vrijdag iemand vindt die voor deze kleine klas kan staan om ze een fijn laatste basisschooljaar te geven.

"De schooldirecties hopen op een wonder", zegt ook De Nies. "Alle hulp is welkom: leerkrachten die daarvoor gestudeerd hebben en zij-instromers uit uiteenlopende gebieden zoals logopedisten, sociaal werkers en journalisten. Die mensen stellen we aan om muzische vorming voor hun rekening te nemen of andere vakken, waardoor de klasleraar een paar uurtjes vrijgeroosterd is", zegt De Nies.

Scholengroepen kiezen er vaak voor om zorgondersteuners voor de klas te zetten. "Dit kan alleen op korte termijn, want de ondersteuning valt dan wel weg waardoor het voor de leerkrachten op lange termijn juist moeilijker wordt. Het enige dat op lange termijn écht werkt, is meer Brusselse leerkrachten aantrekken. Tot die tijd blijft het een ingewikkelde puzzel die je telkens opnieuw moet leggen", vreest De Nies.

Meest gelezen