Het nieuwe op- en afrittencomplex wordt ingehuldigd door onder meer burgemeester van Affligem, Walter De Donder (CD&V).
Radio2

Nieuwe rotonde moet op- en afrittencomplex van E40 in Affligem veiliger maken: "Na dodelijk ongeval moesten we ingrijpen"

In de nacht van donderdag op vrijdag gaat het op- en afrittencomplex van de E40 in Affligem opnieuw open. Het complex is een van de meest filegevoelige afritten in Vlaanderen. Om de verkeersdrukte in te perken worden bestuurders voortaan omgeleid via een rotonde. Dat moet de verkeerssituatie ook veiliger maken. In 2020 kwam een motorrijder om het leven na een botsing op de afrit van de snelweg.

Vannacht gaat het op- en afrittencomplex van de E40 in Affligem opnieuw open. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft er een rotonde ingericht in plaats van verkeerslichten. Tijdens de avondspits zorgden die verkeerslichten voor files waardoor het verkeer vaak al moest aanschuiven vanaf de afrit van de snelweg. Na een dodelijk ongeval in 2020, waarbij een motorrijder in de file werd aangereden door een bestelwagen, besloot de overheid om in te grijpen.

Ook de ouders van de verongelukte motorrijder vroegen aan het AWV om maatregelen te nemen."Na dat ongeval werden we met de neus op de feiten gedrukt, het was duidelijk dat er ingegrepen moest worden", zegt burgemeester Walter De Donder (CD&V).

Rotonde

Aan het op- en afrittencomplex is een keerpunt aangelegd in de vorm van een rotonde. "Twee verkeersstromen zullen via dat keerpunt moeten omrijden: het verkeer dat van de afrit op de E40 vanuit Brussel komt en richting Liedekerke/Hekelgem wil rijden, en het verkeer dat vanuit Liedekerke komt en de oprit richting Gent van de E40 wil nemen", legt Kathy Vandenmeersschaut van het AWV uit.

"Deze bestuurders zullen op de brug niet meer linksaf kunnen draaien, dat is fysiek onmogelijk gemaakt. Ook het verkeer dat vanuit Essene komt, zal via het keerpunt moeten rijden om de opritten te bereiken." Op de brug aan het op- en afrittencomplex is er voor het verkeer richting Liedekerke ook een extra rijstrook aangelegd.

Druk knooppunt

Ondanks de inspanningen om verkeerscapaciteit te verhogen, zal het complex wel een druk knooppunt blijven, benadrukt het AWV.  Maar volgens Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open VLD), zal de investering wel voor meer veiligheid zorgen. "Met het keerpunt zorgen we voor een structurele oplossing voor de lange aanschuifrijen, waardoor het risico op kop-staartaanrijdingen op de afrit verminderd zal worden. Zo werken we opnieuw een gevaarlijk verkeerspunt weg."

De werken gingen in maart van start en duurden vijf maanden. Het kostenplaatje bedraagt 847.000 euro. 

Meest gelezen