Port of Antwerp

Havenbedrijven en werknemers bezorgd over schrapping fietsbus: "Moeten we opnieuw met de auto in de Antwerpse file?"

De Port of Antwerp-Bruges schrapt vanaf 1 oktober de fietsbus die werknemers in de Antwerpse haven van linker- naar rechteroever brengt. Voka Antwerpen-Waasland en heel wat fietsende werknemers zijn ongerust. Ze spreken van een ondoordachte keuze voor minder mobiliteit. De haven wijst naar de Waterbus als alternatief.

Fietsende havenarbeiders zijn ongerust, want de fietsbus verdwijnt vanaf 1 oktober tussen de linker- en rechteroever van de Schelde. Die bus is een initiatief van het Antwerpse havenbedrijf. Fieters kunnen elk kwartier opstappen, met hun fiets. De bus rijdt sinds 2018 door de Liefkenshoek- en Tijsmanstunnel. Plekken die je als fietser niet kan overbruggen. 

"Opnieuw in de auto dan maar?"

"Ik hoorde het nieuws toen ik vanmorgen opstapte. Heel wat collega's spreken er ook over", zegt Toon Bourbon. Hij fietst 45 kilometer vanuit Axel in Zeeland naar Total Energies in de haven. "Tijdens de spitsuren zit de fietsbus vol met 25 tot 30 mensen. Soms moet je zelfs wachten tot de volgende bus. Als ze verdwijnt, kies ik noodgedwongen voor de auto. Jammer want ik wil fietsen."

Het Antwerpse havenbestuur spreekt van een oefening in efficiëntie naar aanleiding van een nieuw uitbatingscontract van de dienst. "In vergelijking met 2018 is er nu ook de Waterbus, die kan 50 fietsers per halfuur aan", zegt Gert Ickx van Port of Antwerp-Bruges. "Volgens ons voldoende op het stuk Lillo-Liefkenshoek. Twee tunnels zijn ook filegevoeliger dan het traject over het water."

Pendelaars zien het minder rooskleurig. "Ik heb de Waterbus al eens genomen, maar dat is echt geen betrouwbaar alternatief. Ze kampt met geschrapte vaarten door personeelstekort", aldus Bourbon. "Dat klopt, daar is nu nog een probleem," nuanceert Ickx. "Maar bij de Waterbus heeft men ons verzekerd dat de dienstverlening zal verbeteren. We blijven ook met de fietsbus rijden onder het Kanaaldok."

De officiële boodschap op de website van de Antwerpse Haven

Voka deelt kritiek pendelaars

Ook de werkgevers in de Antwerpse haven zijn ongerust. Voka Antwerpen-Waasland hield vanmorgen spoedoverleg over het verdwijnen van de fietsbus. "Het inkorten van het fietsbustraject is totaal onbegrijpelijk", zegt Philippe Heyvaert, secretaris-generaal van Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. "De Fietsbus is al enkele jaren een gamechanger in de Antwerps-Wase haven. Het fietsgebruik is er massaal door toegenomen. Via uitgebreide fietsvergoedingen en leaseprogramma’s hebben de bedrijven dat mee ondersteund. We verwachten van de overheid dat ze dat vanuit haar bevoegdheid ook doet."

Voor Voka is de Waterbus op dat deel van het traject trouwens geen volwaardige alternatief voor de fietsbus, omdat de Waterbus slechts om het halfuur vaart en ook de capaciteit beperkt is.  

Hoe de Fietsbus eruitziet, ontdek je hieronder in het bericht van de haven bij de lancering in 2018.

Meest gelezen