Foto van de U-5.

Gezonken Duitse duikboten na 100 jaar geïdentificeerd: bemanning nog aan boord

Op enkele kilometers van de haven van Zeebrugge hebben onderzoekers twee wrakken kunnen identificeren als Duitse duikboten. Ze dateren van de Eerste Wereldoorlog. Beide duikboten zouden gekelderd zijn door mijnen.

De bodem van de Noordzee ligt bezaaid met wrakken van schepen, oorlogsvliegtuigen en duikboten, soms al eeuwen oud. Hoewel al tientallen wrakken geïdentificeerd zijn, blijft het vaak raden naar de naam en de geschiedenis van het wrak, en wat er met eventuele opvarenden is gebeurd. 

Op de website van de Wrakkendatabank kan je scrollen door de lijst van (meer dan 300) gevonden wrakken in de Noordzee. Sommige daarvan hebben namen (zoals Donald Duck, Marie en Apache), bij andere blijft het bij "Onbekend". Alleen de vinddatum staat er dan bij.

UC-14 en U-5

En nu krijgt de lijst twee nieuwe namen: twee duikboten - waarvan het bestaan al langer geweten was - zijn geïdentificeerd. Dankzij de goede duikomstandigheden konden duikers voor het eerst dicht genoeg komen en de wrakken - op enkele kilometers van de haven van Zeebrugge - herkennen.

Het gaat om de vooroorlogse U-5 en de mijnenleggende duikboot UC-14 uit 1915. Allebei werden ze gebruikt door de Duitse Keizerlijke Marine die de Belgische kust tussen 1914 en 1918 - tijdens de Eerste Wereldoorlog - controleerde.

Ondanks de diepte en de nabijheid van een drukke scheepvaartroute zijn beide wrakken na meer dan 100 jaar op de zeebodem quasi onaangeroerd gebleven.

BEKIJK - Duikers maakten voor het eerst indrukwekkende onderwaterbeelden van de wrakken:

Videospeler inladen...

De U-5 was een vooroorlogse duikboot met een lengte van 57 meter, gebouwd in 1910 en bemand met 4 officieren en 25 manschappen. De bewapening bestond uit 4 torpedobuizen. De duikboot werd begin december 1914 overgeplaatst van Duitsland naar Zeebrugge om er kustpatrouilles uit te voeren.

Niet veel later, op 18 december, werd de U-5 voor het laatst gezien. Er werd aangenomen dat hij met alle opvarenden voor Zeebrugge op een mijn gevaren was. Van de U-5 en zijn bemanning - 29 personen - ontbrak elk spoor. Tot nu. Het wrak bevindt zich intact op de zeebodem en is goed bewaard gebleven.

Door het troebele water van de Noordzee kunnen duikers geen foto nemen van het volledige wrak.

De UC-14 had een lengte van 34 meter en werd gebouwd in 1915. De bemanning telde 1 officier en 16 manschappen die 6 slaapplaatsen moesten delen. 

Voordat de UC-14 bij de oorlogsschepen in Vlaanderen werd gevoegd, had hij al een serieuze carrière opgebouwd in de Middellandse Zee. Hij werd gebruikt door de Oostenrijks-Hongaarse marine en verzorgde munitie- en wapentransporten naar de Turkse stad Istanbul.

Daarna werd de UC-14 gebruikt bij 15 mijnenlegoperaties. Daardoor werden 15 schepen - vooral Italiaanse troepentransporten - gekelderd.

Begin 1917 werd de duikboot van de Middellandse Zee naar Vlaanderen vervoerd. De UC-14 volbracht twintig mijnenlegoperaties nabij de Britse kust en kelderde zes Britse marinetreilers.

Op 1 oktober 1917 verliet de UC-14 de haven van Zeebrugge voor zijn 21e en laatste missie in de Noordzee. Na zijn vertrek werd van duikboot noch bemanning - waarschijnlijk 16 personen - nog niets gezien.

Ook toen werd vermoed dat de duikboot op een mijn was gevaren voor de haven van Zeebrugge. 

Het wrak is zwaar gehavend en het is duidelijk dat het door een zware ontploffing is vernield. Het lichaam van de commandant was al eerder aangespoeld in Nederland.

Meest gelezen