Het pakje van Annelies (links) werd gestolen. Carlo (rechts), een schuilnaam, werkte als koerier voor bpost. Hij getuigt over hoe koeriers pakjes stelen.
Volledig scherm
PREMIUM
Het pakje van Annelies (links) werd gestolen. Carlo (rechts), een schuilnaam, werkte als koerier voor bpost. Hij getuigt over hoe koeriers pakjes stelen. © Wannes Nimmegeers / ThinkStock / ID/ Bart Van Eynde

HLN ONDERZOEK. “Makkelijk om een paar duizend euro extra te verdienen”: zo stelen koeriers jouw dure bestelling

“Uw pakje werd zonet geleverd.” Dat zinnetje zien online shoppers maar al te graag in hun mailbox verschijnen. Maar steeds meer pakjes gaan verloren. Nogal wat pakketbezorgers houden uw - vooral dure - bestellingen liever voor zichzelf dan ze af te leveren. En dat blijkt volgens hen niet eens zo moeilijk. Maar hoe komen ze daarmee weg? En wie draait er uiteindelijk voor op? De HLN-onderzoekscel sprak met slachtoffers én dieven over pakketdiefstal door koeriers.

106 reacties

  • willy cornille

    5 maanden geleden
    Pakje laten leveren in een afhaalpunt dan sta je véél sterker in je schoenen. Ofwel gaat de koerier in de fout ofwel de afhaaldienst en kan je daar direct verhaal halen. Soms gaat het ook fout bij de verzender, besteld - betaald en hoor je nooit nog wat of de afzender geeft niet thuis.
  • Gilbert Desmet

    8 maanden geleden
    Er wordt veel te veel laksheid aan de dag gelegd door iedere partij. Vroeger moest je altijd je handtekening plaatsen, nu poefen ze maar het pakket aan de voordeur, en wanneer je open doet zie je ze al in de verte vertrekken. Verplicht opnieuw de handtekening van de bestemmeling als hij thuis is. Verplicht de leverancier die handtekeningen een termijn lang te bewaren. Verplicht het afgeven in brievenbus van een (duidelijk leesbaar!) nota waar het pakje bij afwezigheid wordt afgegeven.
  • Alain Heyrman

    8 maanden geleden
    Aan B-Post om actie te ondernemen, of het gebeurd bij het lossen v/d zendingen voor registratie van het pakje of bij de levering. er werden waarschijnlijk geen lege pakjes gevonden. Tijd om een stroper in te schakelen!
  • Nico De Jaeck

    8 maanden geleden
    Hier vorige week ook meegemaakt. Mail ontvangen dat pakketje werd geleverd. Niets ontvangen, ook niet bij de buren. Klacht ingediend. Antwoord van Bpost: Betrokken collega is juist bij mij langs geweest en hij meent zich te herinneren geleverd te hebben bij de buren van nummer 159 al kan het ook aan de rechterkant zijn,het is sowieso bij één van de buren…Mvg " Nogmaals naar de buren.: niets terug te vinden. Webwinkel heeft nieuw pakket opgestuurd en ontvangen. Nu werd er ook niet aangebeld….
  • Johan Snauwaert

    8 maanden geleden
    Als zou blijken dat er bij een bepaalde koerier dikwijls een pakje verdwijnt moet men deze maar een sanctie opleggen of ontslaan (diefstal)