bpost

Duizenden pakjes verdwijnen door koeriers die "bijverdienen", bpost neemt maatregelen

Het aantal pakjes van bpost dat niet aankomt op zijn bestemming, stijgt. Dat schrijft Het Laatste Nieuws en is aan onze redactie bevestigd. Jaarlijks levert bpost miljoenen pakjes, tienduizenden daarvan gaan verloren. Bezorgers blijken bestellingen zelf te houden. "We nemen maatregelen", zegt Veerle Van Mierlo van bpost.

De koeriers zien de diefstal veelal als een handige bijverdienste. "Het gaat over minder dan 0,1% van het totaal. Maar in absolute getallen is dat veel", verduidelijkt Van Mierlo. "Elk pakje dat niet aankomt, is er uiteraard eentje te veel. Het is een evolutie die we niet graag zien gebeuren en we treffen maatregelen."

Die maatregelen zijn bijvoorbeeld privédetectives die worden ingezet of cameracontroles. Die maatregelen zijn niet evident, want bpost moet de privacywetgeving respecteren. "We doen wat we kunnen", benadrukt Van Mierlo.

De afgelopen jaren zijn de leveringen aan huis toegenomen, alsook de diefstallen. En het gaat heus niet altijd om dure (elektronica)bestellingen, weet Van Mierlo.

BEKIJK - "Het journaal" bekijkt hoe een sorteercentrum van bpost omgaat met potentiële diefstal:

Videospeler inladen...

De verdwenen pakjes zijn bij de ombudsdienst voor post- en pakjesbedrijven in ons land, al jaren klacht nummer 1. Vorig jaar hebben ze meer dan 3106 onderzoeken over pakjes uitgevoerd bij meerdere postbedrijven. 876 daarvan gingen over verdwenen pakjes. En dat is volgens de ombudsdienst maar een tipje van de ijsberg. Want veel mensen zetten niet de stap naar de ombudsdienst.

BEKIJK - Een pakje dat niet aankomt is vervelend, het overkwam onder meer deze mensen:

Videospeler inladen...

OPROEP - Ben jij al een pakje kwijtgespeeld bij bpost?

Wat kan de klant ondernemen bij een verloren pakje?  

  • Contacteer eerst de verkoper, en niet de koerier. De verkoper is verantwoordelijk voor de verzending. Informeer of het pakje goed ingepakt werd en of de adresgegevens juist zijn. Als je bij een professionele verkoper besteld hebt, heb je recht op een schadevergoeding. Je moet je geld terugkrijgen, of de verkoper moet het pakje opnieuw opsturen. Volgens de principes van het algemeen consumentenrecht. 
  • Bestelde je bij een Belgische webshop en wordt je klacht niet behandeld? Contacteer de consumentenombudsdienst of de ombudsdienst voor de handel.
  • Bestelde je bij een Europese webshop en wordt je klacht niet behandeld? Contacteer het ECC, het Europees Centrum voor de Consument.
  • Voor niet-Europese webshops is er geen instelling waar je terecht kan.
  • Je kan ook een onderzoek vragen bij het post- of koeriersbedrijf. Via de traceercode kan je online controleren waar het pakje zit. Je kan dat doen via de klantendienst. Blijft het pakje zoek, of ben je niet tevreden met het antwoord? Vraag dan een bemiddeling bij de ombudsdienst voor de postsector. De ombudsdienst kan bemiddelen tussen jou en het postbedrijf. De voorwaarde is wel dat je eerst zelf de betrokken bedrijven moet contacteren.
FLEMAL/Belga

"Het blijft knagen: waar is mijn pakje naartoe?"

Intussen stromen op onze redactie de reacties binnen over verdwenen pakjes. Met zowel lof voor bpost als felle kritiek op het overheidsbedrijf. Een bloemlezing:

  • Thomas S verloor zo'n 235 magazines over voetbalclub Antwerp in aanloop naar de Beker van België. De bekerfinale vond in april plaats, Thomas kreeg pas in juli na ettelijke telefoontjes en mails een compensatie van 200 euro (de frankeringskosten).

    "We moesten het doen met de melding van bpost dat er bij hen meer dan 200 magazines "niet waren gewogen". Een technische benaming. Onze drukkerij kon aangeven dat bpost de magazines wel degelijk had ontvangen. Onze klanten hebben we zelf terugbetaald. Een exemplaar kostte 8 euro", klinkt het. 
  • Ewout V zag ook zijn postpakket in rook opgaan. "Ik kreeg de melding op mijn app dat mijn tablet in het postsorteercentrum vastzat. Ik had geduld, want het was eindejaar en dan zijn er veel pakketjes in omloop. Maar na een week had ik mijn bestelling nog niet. Ik belde en mailde, en plots was er geen tablet meer te vinden volgens bpost. Ik heb dat bij de verkoper aangegeven en heb het geluk gehad dat ik een nieuw exemplaar kreeg, zonder kosten. Maar de vraag blijft ergens knagen: ging het pakketje verloren tijdens het transport of is iemand een tablet rijker?"

BELUISTER - bpost-woordvoerder Veerle Van Mierlo in "De ochtend":

Meest gelezen