Ondanks lerarentekort en werkdruk: leerkrachten tevredener over hun job dan werknemers in andere sectoren

Bijna 9 op 10 leerkrachten is tevreden over de job. In het onderwijs ligt die tevredenheid gemiddeld hoger dan in andere sectoren. Dat blijkt uit een studie op vraag van VRT NWS door preventiedienst Idewe. Mensen in het onderwijs geven wel aan meer moeite te hebben dan anderen met de balans tussen werk en privé. 

Het lerarentekort, de dalende kwaliteit en te weinig plaatsen in het buitengewoon onderwijs: het nieuws rond de eerste schooldag was opnieuw vooral slecht nieuws. Maar die negatieve spiraal heeft geen impact op de tevredenheid van leerkrachten over hun job, integendeel. 

87 procent van de leerkrachten gaf de afgelopen maanden aan tevreden te zijn over zijn of haar werk. Dat is lichtjes meer dan de afgelopen jaren, en een hoger percentage dan bij mensen die in andere sectoren werken, daarvan zegt 81 procent tevreden te zijn met hun job. 

"De tevredenheid en engagement van leerkrachten valt op. Dat karakteriseert echt het onderwijs, die waardengedrevenheid. We zien dat nu nog duidelijker door de vergelijking met andere sectoren", zegt Lode Godderis, CEO van IDEWE en professor Arbeidsgeneeskunde (KU Leuven).

Ook op andere parameters scoort het onderwijs beter dan andere sectoren. Leerkrachten voelen zich meer bevlogen, zouden hun werk sneller aanbevelen aan anderen en hebben het gevoel dat ze meer ruimte hebben om zelf beslissingen te nemen.

Balans werk-privé

De werkdruk in het onderwijs is na de moeilijke coronajaren opnieuw afgenomen. Die druk is volgens het onderzoek gemiddeld precies even hoog als in andere sectoren. Het onderwijs scoort op meerdere welzijnsparameters wel slechter dan andere sectoren.

Bijna de helft van de leerkrachten geeft aan een verhoogd gevoel van uitputting te hebben, een kwart van hen heeft moeilijkheden met de verwevenheid tussen werk en privé. In andere sectoren liggen die percentrages gemiddeld lager.  

Onderwijzers zijn zeer toegankelijk voor ouders en leerlingen en dat creëert druk om bereikbaar en beschikbaar te zijn

Lode Godderis, CEO Idewe

"Onderwijzers zijn zeer toegankelijk voor ouders en leerlingen en dat creëert druk om bereikbaar en beschikbaar te zijn om op hun vragen te antwoorden", aldus Godderis. "Daarom staat die balans tussen werk en privé meer onder druk dan in andere sectoren". 

Die moeilijkere balans zorgt niet voor een hoger burn-outrisico dan in andere sectoren. Godderis: "Omdat de tevredenheid en betrokkenheid groter is in het onderwijs, zorgt dat ervoor dat hogere uitputting niet rechtstreeks tot een hoger burn-outrisico leidt." 

Beginnende leerkrachten

In de strijd tegen het lerarentekort moet nog meer ingezet worden op het welzijn volgens Godderis. Met daarbij vooral aandacht voor beginnende leerkrachten, die weinig stabiliteit ervaren: "Als onderwijssysteem krijg je maar één kans om een beginnende leerkracht te overtuigen van de voordelen van het beroep, en die kans wordt nu gemist."

Idewe wijst in zijn conclusies ook op andere elementen die het welzijn binnen het onderwijs kunnen bevorderen. De focus moet liggen op het lesgeven, leerkrachten krijgen te veel administratieve taken. Daarnaast moet het beroep meer erkenning en waardering krijgen. "Leraren zijn gemiddeld genomen tevredener over hun werk dan anderen. Vanuit die positieve kracht moeten de overheid en de sector blijven werken aan de pijnpunten", concludeert Godderis.  

Meest gelezen