Frankrijk haalt slag thuis: EU overweegt strafheffing op sterk gesubsidieerde Chinese elektrische wagens

De dreiging die Chinese elektrische voertuigen vormen voor de Europese autofabrikanten neemt toe. Dit o.a. door de subsidies die de Chinezen van hun overheid krijgen.

In het nieuws: de Europese Unie opent een onderzoek naar de subsidies die Beijing verleent aan Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen. 

  • “Europa staat open voor concurrentie, maar niet voor een race naar de bodem”, zei Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, tijdens haar jaarlijkse toespraak over the State of the Union in het Europees Parlement in Straatsburg.

Een anti-subsidieonderzoek? De EU zal onderzoeken of subsidies die door een land aan bedrijven worden verleend voor de export van een specifiek product naar de EU, geen schade toebrengen aan de Europese industrie.

Achtergrond: deze nogal onverwachte aankondiging kan de al gespannen betrekkingen tussen China en de Europese Unie verder beschadigen. Dit komt nadat de EU en de Verenigde Staten overeenkwamen om hun afhankelijkheid van Beijing te verminderen.

  • Dat zou in ieder geval (sommige van) de Europese autofabrikanten moeten verheugen, bovenal Frankrijk, dat al maanden druk uitoefent om het Chinese marktaandeel in Europa te verlagen.

Oneerlijke concurrentie

De subsidies die Beijing verleent aan Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen kunnen worden beschouwd als oneerlijke praktijken waartegen de EU zich moet verdedigen, aldus de voorzitter van de Commissie. Ze pleit er echter voor om de communicatielijnen met Beijing open te houden.

We moeten ons bewust zijn van de risico’s waarmee we worden geconfronteerd […] Laten we het elektrische voertuigensegment nemen: dit is een cruciale industrie voor de schone economie met enorm potentieel in Europa, maar de wereldmarkten worden nu overspoeld met goedkopere Chinese elektrische auto’s en hun prijzen worden kunstmatig laag gehouden dankzij enorme publieke subsidies.

  • Als reactie op deze aanzienlijke subsidies zou de EU kunnen besluiten om strafheffingen in te voeren, meldt Reuters. De Unie hoopt zo de kaarten opnieuw te schudden en gezondere concurrentie op de markt voor elektrische voertuigen te bevorderen, tussen lokale en Chinese fabrikanten.

Chinese elektrische voertuigen overspoelen buitenlandse markten

Het Middenrijk is in de loop der jaren ’s werelds grootste markt voor elektrische auto’s geworden. China heeft vroeg ingezet op dit type voertuigen door subsidies te verstrekken aan fabrikanten. Door de bevolking aan te moedigen deze auto’s te omarmen hebben ze de trein niet gemist.

  • Vandaag de dag vertraagt de Chinese groei, maar het aanbod blijft de vraag overtreffen als gevolg van een groeiend aantal spelers. De Chinese fabrikanten verhogen nu hun inspanningen om de buitenlandse markten te betreden, nog steeds onder impuls van lokale subsidies.
  • Europese fabrikanten kunnen niet profiteren van dergelijke steun, terwijl ze ook te maken hebben met hogere kosten, met name op het gebied van arbeid, maar ook met duurdere export, omdat Europa geen belangrijk centrum is voor de productie van bijvoorbeeld lithium.
    • In april van dit jaar schatte de oprichter van Nio, een Chinees autobedrijf, dat Chinese fabrikanten een kostenvoordeel van 20 procent hebben ten opzichte van buitenlandse spelers zoals Tesla, vanwege de greep van China op de toeleveringsketen en grondstoffen, meldt Reuters.

Niet iedereen fan

De aankondiging, die door Frankrijk als goed nieuws werd gezien, wordt door andere landen met minder enthousiasme ontvangen.

  • Duitsland, wiens autosector de sterkste van Europa is, is geen fan. Ze hebben veel productiecapaciteit in China en vrezen dat er een tegenreactie kan komen. Frankrijk is in veel mindere mate blootgesteld aan dit risico.
  • Verschillende EU-diplomaten zeiden aan Politico te denken dat maatregelen van de EU om deze reden wellicht het levenslicht niet zouden zien. Als China beslist om de Europese autosector op zijn beurt te viseren, zou de maatregel contraproductief kunnen zijn. (ddw)
Meer