Mediahuis lanceert goedkoop jongerenabonnement: “Kranten zijn belangrijk tegen desinformatie”

© getty

Online toegang tot alle Vlaamse kranten van de Mediahuisgroep, waaronder het Nieuwsblad, voor 1 euro per week. Met dat aanbod hoopt Mediahuis jongeren onder de 26 warm te krijgen voor een nieuwsabonnement.

Dominique Deckmyn

Onder de naam ‘-26 plus’ lanceert Mediahuis een abonnementsformule die online toegang geeft tot alle inhoud van het Nieuwsblad, De Standaard, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en De Gentenaar.

De formule staat open voor iedereen van 18 tot en met 25, de prijs van 1 euro per week geldt vervolgens voor drie jaar (ook als de abonnee ondertussen de 26 voorbij is). Het abonnement kan elke maand worden opgezegd.

Stembus

“Volgend jaar trekken alle jongeren tussen 18 en 23 voor de eerste keer naar de stembus”, zegt Koen Verwee, ceo van Mediahuis België. Verwee: “We leren uit onderzoek dat jongeren een grote interesse hebben in correcte informatie en duiding over wat er gebeurt in de wereld, maar tegelijkertijd zeer prijsbewust zijn waardoor ze enkel gratis nieuws consumeren. Daarom lanceren we deze formule. Voor de prijs van een halve pint per week kunnen ze voortaan onbeperkt betrouwbare journalistiek consumeren.”

Vlaams minister van media Benjamin Dalle noemt kranten een belangrijk instrument in de strijd tegen desinformatie. “Daarom is het essentieel om de jeugd te betrekken bij het Vlaamse krantenaanbod. Met dit initiatief geeft Mediahuis een goede voorzet.”

Er bestaan in binnen- en buitenland al wat abonnementsformules afgestemd op jongeren, al zijn die vaak specifiek gericht op studenten of sterk beperkt in tijd. De krant De Tijd biedt mensen onder 26 een korting van 50 procent.

Sociale media

Het ‘-26 plus’-abonnement moet jongeren toelaten om de websites van de vijf Mediahuiskranten te bezoeken. Als ze op sociale media links zien naar artikels uit die media, zullen ze kunnen doorklikken naar het volledige artikel.

Uit de digimeterstudie, die het digitale gedrag van de Vlamingen onderzoekt, blijkt dat 88 procent van de Vlamingen dagelijks nieuws volgt. In de leeftijdsgroep 18 tot 24 jaar is dat maar 59 procent. 63 procent van de jongeren zegt wel gemotiveerd te zijn om het nieuws te volgen. Traditionele nieuwsmedia bereiken die leeftijdsgroep nog weinig. Slechts 14 procent kijkt naar het tv-journaal. Het belangrijkste kanaal voor jongeren tussen 18 en 24 is de smartphone (41 procent).

Een andere recente studie, de Nieuwsbarometer van de Arteveldehogeschool, bij jongeren tussen 12 en 26, stelt vast dat jongeren vooral op sociale media nieuws zien, met Instagram als belangrijkste app gevolgd door Tiktok en Facebook. Minder dan een op drie gaat naar de nieuwsapps of websites van nieuwsorganisaties. Bij een nog jongere groep, 12 tot 15, volgt 52 procent het nieuws via de video-app Tiktok.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen