DEBAT VAN DE DAG. Moet er een speciaal rijbewijs voor SUV-rijders en een snelheidslimiet voor jonge bestuurders komen? Dit is jullie mening
Het Franse EU-parlementslid Karima Delli pleit voor een speciaal rijbewijs voor SUV-rijders en een maximumsnelheid van 90 km/u voor jonge bestuurders. Op die manier wil ze de verkeersveiligheid verhogen. Wat denk jij? Is het een goed idee om een speciaal rijbewijs voor SUV-rijders in te voeren en jonge bestuurders een maximumsnelheid van 90 km/u op te leggen? Eerder vandaag lieten we experts aan het woord. Nu is het jullie beurt.
Jan Kerkhof: “En wat volgt er nog in te voeren? Een apart rijbewijs voor kleine auto’s, een apart voor grote luxewagens, een apart voor brommers op vier wielen, een apart voor bestelwagens, een apart voor mobilhomes... zodat je met 25 verschillende soorten rijbewijzen zit opgezadeld om überhaupt nog de weg op te mogen. Dat ze eerst maar eens werk maken van een degelijk en overzichtelijk verkeersreglement en goede infrastructuur, dan is 90 procent van het verkeersveiligheidsprobleem opgelost.”
Eric Grosemans: “Er valt wel iets voor te zeggen. Je zou dergelijke voertuigen kunnen voorbehouden voor wie al wat ervaring op de weg heeft. Dat hoeft daarom geen speciaal rijbewijs te zijn, zou bijvoorbeeld kunnen vanaf 100.000 km ervaring. En voor beginnende bestuurders misschien een vermogensgrens opleggen.”
Hendrik Sohier: “Het debat rond verkeersveiligheid wordt te eng gevoerd rond ‘snelheid’. Snelheid is in veel gevallen inderdaad een ‘verzwarende’ factor bij ongevallen, maar zelden de oorzaak. Realistische snelheidsbeperkingen en dynamische verkeersborden kunnen ervoor zorgen dat er meer draagvlak is voor het respecteren van snelheidsbeperkingen. Vijftig kilometer per uur op een baan met vier rijvakken is zelden te verantwoorden, waardoor chauffeurs dit bijgevolg negeren, ook waar het wel nodig of nuttig is.”
Francis Smet: “De meeste recente SUV’s zijn tegenwoordig uitgerust met een remsysteem dat zelf ingrijpt, bij plots overstekende fietsers, voetgangers, dieren et cetera. Trouwens weet Europa wel wat het wil? Veel parlementsleden staan te roepen om elektrisch rijden te promoten. Langs de andere kant wil men deze dan weer straffen! Kijk eens naar het vrachtvervoer, camionettes en beginnende chauffeurs in plaats van weer met de vinger naar oudere chauffeurs te wijzen!”
Sofie Vanderhoogerheide: “Eerst dwingen ze ons richting elektrische auto’s en tenzij je wilt rondrijden in een koekendoos, weegt zo’n auto al snel meer dan 1.800 kg. Dus nu nog allemaal een nieuw rijbewijs? En dan maar een extra auto kopen voor je kinderen, want die mogen er niet mee rijden? Ze stelt ook voor om jongeren niet ‘s nachts te laten rijden. Wat met die late shiften en nachtwerk? Onbestaand openbaar vervoer laten nemen? Op welke planeet leeft deze vrouw?”
Joost Neirinckx: “Geen speciaal rijbewijs, dat zou toch weer alleen maar geldklopperij zijn. Zet liever in op een goeie degelijke scholing, vooral meer praktijkgericht. Weten waar uw batterij, sproeierreservoir et cetera zich bevinden, heeft niks te maken met kunnen rijden en verkeersveiligheid. Dit is enkel gericht op geld uit de mensen hun zakken halen. Een maximumsnelheid voor beginnende bestuurders vind ik wel een goed idee. Hardleerse chauffeurs moet je effectief harder aanpakken.”
Dante Mertens: “Er valt wat te zeggen over de vaak oppervlakkige motivaties van de meesten om een SUV te kopen, maar een apart rijbewijs is niks meer dan ideologisch gezwets door mensen zonder technische kennis. Een SUV rijdt niet anders dan een ‘normale’ wagen, waarvan de luxemodellen óók zwaar zijn. Moderne SUV’s zijn door de vele rijhulpsystemen veiliger dan wagens van zo’n tien jaar geleden en ouder, waarvan er nog veel rondrijden. Hiervoor dan ook een speciaal rijbewijs invoeren? Ideologie is geen waarheid maar een mening.”
Peter Buycke: “Neen! Als we voor elk subtype voertuig een rijbewijs moeten ontwikkelen, waar gaan we dan naartoe? Stel dat zo’n SUV voor één keer je vervangwagen is, dan kan je niet naar huis. Aparte snelheidsregels voor jongeren? Ga je ze dan 70 km/u laten rijden op de autosnelweg? Vreemd genoeg is er vaak meer verantwoordelijkheidsgevoel bij jongeren dan bij ervaren chauffeurs.”
Stefaan Walravens: “De oorzaak van veel ongevallen is het verschil in snelheid. Dit verschil verhogen door categorieën in te voeren, is dus niet verstandig. En hoe gaat men dit handhaven? Tot welke leeftijd ben je een jongere? Hoe weet men dat een jongere aan het stuur zit, of een onverstandige oudere?”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6
De Stem van Chris Janssens: “Ongepast gedrag in de gevangenis kan leiden tot een verlenging van de strafduur”
-
Voert Europa speciaal rijbewijs voor SUV-rijders en lagere snelheid voor jonge automobilisten in?
Het Franse EU-parlementslid Karima Delli zint op strengere maatregelen voor SUV-rijders. De auto's zijn al langer het doelwit van klimaatactivisten vanwege de vervuiling die ze uitstoten en ook van verkeersveiligheidsinstanties, omdat ze een gevaar zouden vormen voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers. -
Update
Hasselaar (37) levenloos aangetroffen naast e-step in Rapertingen
In Rapertingen (Hasselt) is maandag rond 7 uur een man levenloos aangetroffen langs zijn elektrische step aan de Mombeekdreef, een zijstraat van de Luikersteenweg.Hasselt -
-
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
-
6
Parlementaire onderzoekscommissie stapt naar gerecht met mogelijke feiten van seksueel geweld “die misschien vandaag nog aan de gang zijn”
De parlementaire onderzoekscommissie naar seksueel misbruik in de kerk is zelf naar het gerecht gestapt over mogelijke feiten van seksueel geweld, die mogelijk zelfs vandaag nog aan de gang zijn. Dat is maandag gebleken bij de bespreking van het verslag van de onderzoekscommissie in de plenaire Kamer. -
Independer
Laad je smartphone of laptop niet tot 100% op: zo gaan de batterijen van je toestellen langer mee
Je kan dan nog de knapste smartphone of duurste laptop hebben: zonder batterij zijn die niet meer dan een zinloze hoop metaal en plastic. Je hebt er dus alle belang bij goed zorg te dragen voor je accu. Wil je niet om de haverklap op zoek moeten naar een oplaadkabel? Independer.be deelt vijf cruciale tips waarmee je de levensduur van je batterijen maximaliseert. -
Man (51) zwaargewond bij gasexplosie in Genk: “Brandweer vroeg of ze onze douche mochten gebruiken”
Genk
-
PREMIUM30
Zet kant-en-klare nieuwbouw de Vlaamse vastgoedsector op zijn kop? “Mensen willen zo snel mogelijk verhuizen”
-
Energie- en loonkost matigen expansie Belgische economie
Ons land presteert goed qua innovatie en de werkgelegenheidsgraad neemt toe, al blijven we op dat vlak weliswaar achterop hinken tegenover de drie grote buurlanden. Anderzijds matigen onder meer de energie- en loonkost de expansie van de Belgische economie. Dat leert de 11e editie van de boordtabel van de federale overheidsdienst Economie die het concurrentievermogen van de Belgische economie meet. -
Geluidshinder rond Brussels Airport nadert niveau van voor corona
Samen met het verdere herstel van het vliegverkeer na de coronacrisis, is ook de geluidshinder rond Brussels Airport in 2023 opnieuw toegenomen. In totaal hadden 13.432 omwonenden vorig jaar “potentieel sterke hinder” van de opstijgende en landende vliegtuigen. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie naar de geluidsimpact van de luchthaven. -
49
De Stem van Petra De Sutter: “We kunnen de werkweek niet in één keer van 38 naar 32 uur inkorten, maar wel geleidelijk”