Ben Hindrikx en vader Gino.© Boumediene Belbachir

Terwijl de ene na de andere Limburgse meubelzaak de deuren sluit, blijft deze winkel wel overeind

Hasselt -

Het is niet alleen kommer en kwel in de meubelretail. Sommige winkeliers - vaak familiebedrijven - blijven ook in moeilijke tijden overeind. Al is dat soms te danken aan ideeën van de jongste generatie. “Het eerste wat ik gedaan heb, was de website opfrissen”, zegt Ben Hindrikx van de gelijknamige meubelzaak in Hasselt.

Roel Damiaans

Al ruim 60 jaar en drie generaties lang is Meubelen Hindrikx in Rapertingen een gevestigde waarde in het Limburgse meubellandschap. “Op dit moment gaan de zaken goed en hebben we voldoende reserves. De crisis die onze sector treft, daar hebben wij alvast geen last van”, zegt Ben Hindrikx die samen met zijn vader Gino het familiebedrijf runt. “Ongebreideld groeien is nooit onze ambitie geweest. Wij streven naar een goede verstandhouding met onze klanten en een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding.”

Website

Ben Hindrikx geeft toe dat de meubelsector traag reageert op nieuwigheden. “Zelf ben ik een digital native, ik ben opgegroeid met internet en een smartphone. Het eerste wat ik gedaan heb toen ik in het bedrijf kwam werken, was onze website aanpassen. Die was destijds heel oubollig. Samen met een websitebedrijf hebben we alles opgefrist en afgesteld op de huidige wensen van de gebruikers. Onze webmaster zegt altijd: The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results. Daarom hebben we veel tijd en energie gestoken in zoekmachine-optimalisatie. Juist om zo hoog mogelijk te komen bij de zoekresultaten. En dat is gelukt.”

© Boumediene Belbachir

Google Reviews

Vandaag vinden potentiële klanten al verschillende foto’s op de website van Meubelen Hindrikx, maar voorlopig is er nog geen sprake van e-commerce. Een bewuste keuze, zo blijkt. “De kans is reëel dat we later bedtextiel of reinigingsproducten zullen aanbieden, maar geen meubelen. We blijven grote voorstander van het persoonlijke contact in de winkel. Niet alleen tijdens de verkoop, ook daarna. Zo sta ik zelf in de verkoop, maar ik ga ook mee leveren en hou me bezig met de klantenservice. Er kan altijd een klacht komen en ik vind het belangrijk dat we samen met de klant naar de beste oplossing zoeken. Die aanpak werkt. Kijk maar naar onze score op Google Reviews: 4,7 op 5. Voor een meubelzaak, dat kom je bijna nergens tegen. Ook op die recensiepagina’s gaan we in conversatie met onze klanten. We vragen wat het probleem precies was. Van sommige slechte reviews weten we dat die mensen niet bij ons gekocht hebben, dus daar hechten we dan ook geen belang aan.”

Geen standaard

Ben Hindrikx gelooft niet dat e-commerce in de meubelsector op korte tijd de standaard zal worden. “Een bureaustoel of een klein tafeltje via internet bestellen tot daar aan toe, maar wie koopt er een volledig salon of een bed zonder het product te hebben gezien? Dat zal toch een kleine minderheid zijn. Jonge mensen die hun eerste meubelen kopen en in het goedkopere segment moeten zoeken misschien. Ons assortiment bestaat uit kwalitatieve meubelen van West-Europese fabrikanten en daarmee hebben we ook een iets ouder doelpubliek. Je kan in onze zaak meubelen naar eigen wens samenstellen: modellen, stoffen, de hoogte van de poten, noem maar op. Ik denk dat een toonzaal met goed opgeleide verkoopsmedewerkers daarvoor toch de beste optie blijft.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer