Hoe gaan je autobanden langer mee? “Zeker bij een elektrische wagen kan dit leiden tot overmatige slijtage”
De autoband van de toekomst gaat nooit meer lek en kan een half miljoen kilometers mee. Maar voorlopig zijn banden nog de snelst slijtende onderdelen van een auto. Hoe zorg je ervoor dat je er zo lang mogelijk gebruik van kunt maken?
Bandenslijtage heeft drie oorzaken. De eerste is duidelijk: door ermee te rijden slijt het profiel. Een nieuwe band heeft zo’n 8 à 10 millimeter profiel, bij 1,6 millimeter is een band volgens de wet versleten. Vanuit de branche wordt een diepte van minimaal 2,0 millimeter geadviseerd. Banden met te weinig profiel hebben vooral in de regen en bij winters weer (sneeuw, ijzel) een langere remweg, en dus een groter risico op aquaplanning of een botsing bij een noodstop. Sowieso heb je met banden met een goed profiel een betere wegligging. Dat merk je vooral in bochten.
Een andere oorzaak van slijtage is schade aan de band. Een gaatje in het profiel is nog veilig te repareren, maar bij zware beschadigingen aan het rubber of het geraamte van staal en textiel is vervanging van de band onvermijdelijk.
Een levensduur in jaren is voor banden lastig aan te geven.
Tot slot is er nog een derde en vaak onderschatte oorzaak van slijtage: veroudering. Het rubbermengsel, de zogenoemde compound, verliest onder invloed van constante rijbewegingen en jarenlange inwerking van uv-stralen zijn soepelheid en constructiesterkte. Een levensduur in jaren is desondanks lastig aan te geven. Mobiliteitsorganisaties en ook de grote bandenfabrikanten reppen over een potentiële levensduur van tussen de 40.000 en 80.000 kilometer. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.
Er wordt aangeraden om banden na uiterlijk tien jaar te vervangen. Tien jaar lijkt een lange periode. Maar door vaker thuis te werken en de hoge brandstofprijzen rijd je misschien minder, en voor je het weet is de band toch echt op leeftijd. Die leeftijd is gemakkelijk te achterhalen, want op elke band zijn fabricageweek en -jaar vermeldt, de zogenoemde DOT-code.
Hoe zorg je ervoor dat je banden zo lang mogelijk meegaan?
Verzeker je van de juiste spanning, want autobanden slijten sneller als ze te zacht of te hard zijn opgepompt. Bij een te lage spanning slijt vaak de buitenkant van de band af. Bij een te hoge bandenspanning ontstaat extra slijtage in het midden van het loopvlak. Elke autofabrikant geeft de ideale waarde voor de bandenspanning op. Je vindt die in het instructieboekje en soms op een sticker in het tankklepje of op de deurpost bij de bestuurder.
Door maandelijks de bandenspanning te controleren en aan te passen aan de belading van de auto, voorkom je dat de band te zacht wordt en extra slijt door overmatig veel wrijving met het wegdek of inwendige beweging. Ook een regelmatige professionele controle op de juiste stand van de wielen (de uitlijning) voorkomt dat banden overmatig slijten door het ‘wringen’ op het wegdek.
De wrijving tussen band en wegdek is op zijn hoogst bij versnellen, vertragen en sturen. Rij je veel in de stad of op bochtige trajecten, dan krijgen de banden het zwaarder te verduren dan wanneer je voornamelijk lange afstanden min of meer rechtuit op de snelweg rijdt. Onregelmatig rijden en weinig afstand houden (waardoor je vaak en krachtig moet remmen) zijn ook funest voor de levensduur. Zo spaart het rijden met (adaptive) cruisecontrol de banden omdat je regelmatiger rijdt.
Een veelgehoorde klacht is dat elektrische auto’s banden vreten. Dat beaamt Frank Jansen, medewerker bij een onderhoudsspecialist in Tesla’s en andere elektrische auto’s. “Door de techniek van een elektrische auto kan hij heel snel accelereren, wat leidt tot overmatige bandenslijtage. Maar het is natuurlijk de chauffeur die bepaalt of je dat potentieel steeds benut. Daarnaast zie je dat mensen niet altijd gebruikmaken van rijhulpsystemen, waardoor je vaak moet remmen en optrekken.” Bij elektrische auto’s tikt dit door het hoge wagengewicht (als gevolg van het zware batterijpakket) extra aan.
Het Finse bedrijf Nokian heeft naar eigen zeggen een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer meegaat.
De samenstelling van het rubber van een zomer- en winterband is afgestemd op de specifieke weersomstandigheden. Een winterband zie je bij wijze van spreken glad worden tijdens het rijden met zomerse buitentemperaturen. Veel automobilisten kiezen daarom tegenwoordig voor een zogeheten vierseizoenenband. In 2013 was het aandeel vierseizoenenbanden nog geen 3,3 procent. Inmiddels zijn deze banden goed voor 23,2 procent van alle bandensoorten, waar dat vorig jaar nog 19 procent was.
De kwaliteit en dan vooral de rubbersamenstelling van autobanden is de afgelopen jaren wel flink verbeterd, maar het gevaar van een klapband is zeker niet geweken. Klapbanden ontstaan vooral bij verouderde banden, waar bijvoorbeeld haarscheurtjes de oorzaak zijn. Vaak zijn die het gevolg van hitte en uitdroging, maar ook van een (te) hoog gewicht dat ze moeten dragen. Daardoor zie je nog altijd relatief veel klapbanden bij vrachtauto’s. Ook bij caravans en andere aanhangwagens komen ze relatief vaak voor, omdat de banden daaronder oud zijn of te lang niet in beweging zijn gekomen.
De band van de toekomst
Het Finse bedrijf Nokian heeft naar eigen zeggen een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer meegaat. Dat is ongekend lang. In de band van Nokian wordt een flinke dosis aramidevezels gebruikt om hem sterker te maken. Concurrent Goodyear heeft zelfs al een conceptband gemaakt waarmee je tot 500.000 kilometers zou kunnen maken. Maar voorlopig is dat allemaal toekomstmuziek. De vraag is bovendien of bandenfabrikanten wel banden willen verkopen die zo lang meegaan, want in de bandenindustrie gaan miljarden om.
Lees ook:
Door deze zeven veelgemaakte fouten slijt je auto bovenmatig snel (+)
“Deze ruitenreiniger kan je wagen beschadigen”: zo was je je auto wél volgens de regels van de kunst (+)
“De distributieriem van je auto kan een tikkende tijdbom zijn voor je portefeuille”: met deze modellen moet je extra opletten (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
Tijdens het plannen van een grillfeest krijgen we al snel een luxeprobleem op ons... bord: het aanbod in de winkels beperkt zich niet meer tot een rooster met een bakje kolen onder. Anno 2024 vind je barbecues in alle denkbare soorten en maten. Hoe pik je hier het juiste exemplaar voor jou uit? HLN Shop plaatst vijf types barbecues in de kijker en bespreekt hun troeven en bijzonderheden. -
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
Heel wat Belgen hebben een hond en een auto, en het gebeurt dan ook vaak dat die twee er samen op uittrekken. Maar zijn er bepaalde regels die je moet volgen als je een hond vervoert in de wagen? En wat als je huisdier het interieur van je voertuig beschadigt? Independer.be informeert. -
-
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
Waarom werkt cruisecontrol niet bij lage snelheid?
Nu je in steeds meer stadsgebieden niet meer dan 30 km/u mag rijden, lijkt het verleidelijk om ook daar cruisecontrol te gebruiken. Zeker de adaptieve cruisecontrol die automatisch gas geeft, remt én afstand houdt kan het autorijden er veel gemakkelijker maken. Maar niet alle auto's laten toe om de functie aan zo’n lage snelheid te gebruiken. Auto-expert Niek Schenk legt uit hoe dat komt. -
PREMIUM
Onze autokenner reed met de Chinese Omoda E5: “Het is zeer de vraag wat ‘goedkoper’ betekent”
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto