Facebook en Instagram moeten stoppen met persoonlijke reclames in Europa
Facebook en Instagram mogen in België en de andere Europese landen geen advertenties meer laten zien die zijn gebaseerd op het internetgedrag van gebruikers. Die gepersonaliseerde advertenties zijn in strijd met de Europese privacyregels. Dat heeft de Europese organisatie van privacywaakhonden, de European Data Protection Board (EDPB), besloten.
Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, is in Ierland gevestigd. De EDPB heeft de toezichthouder in dat land opdracht gegeven om binnen twee weken maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de sociale media zich aan het verbod houden.
Dwangsom
Noorwegen had Meta in augustus een dwangsom opgelegd van een miljoen kroon per dag, omgerekend bijna 85.000 euro, voor het verzamelen van gegevens van Noorse gebruikers voor persoonlijke advertenties. Noorwegen heeft vervolgens een procedure in gang gezet voor het Europese verbod. Dat verzoek is aanvaard door de verschillende toezichthouders.
Heel gericht
Facebook en Instagram verzamelen allerlei gegevens over hun gebruikers, zoals woonplaats, leeftijd, opleiding en hobby’s. Ook kijken de platforms naar wat voor berichten mensen kijken. Zo weten de sites haarscherp waar mensen in geïnteresseerd zijn. Ze kunnen heel gericht reclames laten zien en adverteerders hebben daar veel geld voor over. Maar Meta heeft “geen geldige juridische basis” om al die persoonlijke gegevens te verwerken, zeggen de toezichthouders.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Onder druk van EU verwijdert TikTok meer dan 500.000 video's over conflict Israël-Palestina
-
Unesco: “AI-toepassingen komen te seksistisch uit de hoek”
De meest gebruikte AI-toepassingen worden aangedreven door programma’s die vooroordelen vertonen tegenover vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van Unesco. De VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur vreest dat de stigmatiserende resultaten voor meer ongelijkheid in de wereld zullen zorgen. -
Aleksandr schakelt ChatGPT in om met 5.000 vrouwen op Tinder te praten en vindt zo zijn trouwpartner
Op zoek naar de liefde van je leven? Dan kan ChatGPT misschien wel een handje helpen. Een Rus bokste op basis van de AI-tool zijn persoonlijke datingassistent in elkaar die voor hem het ‘vuile werk’ op Tinder opknapte. Uit meer dan 5.000 kandidaten bleef Karina Vyalshakaeva als enige over. Zij gaat nu trouwen met Aleksandr Zhadan, weet technologiesite Gizmodo. -
-
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
-
8
Oekraïense youtuber ontdekt Chinese deepfakes van zichzelf: “Ze praten over goede relatie tussen China en Rusland”
Een vreemde ontdekking voor de 20-jarige Oekraïense youtuber Olga Loiek. Ze kreeg te horen dat haar gezicht gebruikt wordt om op Chinese sociale media Russische snoepjes te verkopen en propaganda te verkondigen. “Ik ben woedend. Honderdduizenden van mijn landgenoten zijn moeten vluchten, werden verwond of zijn gedood door Russische aanvallen”, vertelt ze in bovenstaande video. -
Spaargids.be
Geen huwelijkscontract afgesloten: wat staat je dan te wachten bij een scheiding of overlijden?
Eigendom wordt bepaald door het huwelijksvermogensrecht en niet door de naam op de rekening. Ben je gehuwd, dan moet je dus kijken hoe je precies getrouwd bent. Is dat met een gemeenschap van goederen? Met een scheiding ervan? Of met nog een andere regeling? Spaargids.be overloopt de mogelijkheden. -
PREMIUM
Met deze sluwe trucs maken Facebook en Instagram uw kind verslaafd: “Ze verliezen de controle”
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Moederbedrijf Facebook stopt met betalen van Australische nieuwsmedia
Meta Platforms, het bedrijf achter onder meer Facebook en Instagram, stopt met het betalen voor nieuws van Australische mediabedrijven. Het bedrijf verklaarde dat het de Facebook News-tab in Australië zal schrappen en de deals met nieuwsuitgevers ter waarde van honderden miljoenen dollars niet zal verlengen. -
7
Van boycots tot likeknop: 20 jaar Facebook in 7 diepte- en hoogtepunten
Op 4 februari 2004 lanceerde Mark Zuckerberg op 19-jarige leeftijd ‘TheFacebook’ vanop de campus van de universiteit van Harvard. Die website groeide de afgelopen 20 jaar uit tot Meta, een imperium van sociale media. Dat ging niet zonder horten of stoten. We zetten de twee decennia geschiedenis van Facebook op een rijtje. -
Scholierenkoepel doet oproep om AI toe te laten in klas