© Getty Images

Nieuw rapport over duurzame mode wijst met de vinger naar de consument: “Koopgrage klanten doen inspanningen teniet”

Heel wat modebedrijven proberen anno 2023 milieuvriendelijker te worden. Dat is goed nieuws, maar er is helaas ook een keerzijde. Volgens een nieuw rapport van non-profitorganisatie Wrap, die de Britse mode- en textielindustrie wil verduurzamen, zijn veel van de inspanningen nutteloos. Het probleem? Koopverslaafde consumenten dwarsbomen de groene intenties.

Hanne Vandenweghe

Textiel- en kledingproductie zijn verantwoordelijk voor maar liefst 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Het Britse waste and resources action program (WRAP) wil die impact mee helpen verlagen en zette daarom het programma Textiles 2030 op. Het bekroonde milieupact wil dat bedrijven de komende jaren veel groener worden.

Ruim 130 modeketens, waaronder Asos en Primark, hebben zich de voorbije jaren vrijwillig aangesloten. Uit recente cijfers blijkt nu dat betrokken bedrijven er tussen 2019 en 2022 in zijn geslaagd om hun koolstofintensiteit en watervolume per ton te verminderen tijdens het productieproces van kledij. Het gaat respectievelijk om een vermindering van 12 en 4 procent. Tot zover de positieve trend. In het rapport van de organisatie staat ook dat pogingen om milieubewuster te worden teniet werden gedaan omdat er in dezelfde periode 13 procent meer kledij en textiel is verkocht. De hogere productiecijfers zorgden ervoor dat het totale waterverbruik in die periode zelfs met 8 procent steeg.

Grote kuis in de kast

Omdat productie van kleding rechtstreeks gelinkt is aan het koopgedrag van de consument, roept Catherine David van de organisatie shoppers op om hun verantwoordelijkheid te nemen en minder nieuwe kleding te kopen. “Ons rapport toont aan dat het mogelijk is om een negatieve tendens te veranderen. Jammer genoeg worden de verbeteringen snel tenietgedaan door de stijgende productie. De winter is het perfecte moment om door je kleerkast te gaan en stuks die je niet meer draagt voorgoed los te laten. Je kan ze doneren, verkopen of weggeven – het helpt allemaal om de hoeveelheid geproduceerde kleding te verminderen.”

Wrap wil verder dat bedrijven in de toekomst focussen op het maken van kledij die lang(er) meegaat en makkelijk(er) te recycleren is. Het rapport toont aan dat het op dat vlak de goede richting uitgaat. Zo voorkomt het gebruik van gerecycleerd polyester en polyamide voor een stuk dat nieuwe materialen worden aangeboord. Ook is bijna driekwart van het katoen dat door de ondertekenaars wordt gebruikt nu afkomstig van betere bronnen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer