Bijna een op de vijf scholieren heeft al racisme ervaren op school
Bijna een op de vijf leerlingen van de Vlaamse secundaire scholen geeft aan al racisme te hebben ervaren op school. Dat blijkt vandaag uit een grootschalige enquête van de Vlaamse Scholierenkoepel, afgenomen bij ruim 10.000 scholieren.
Net geen 70 procent van de bevraagde scholieren heeft nooit een vorm van racisme ervaren in het middelbaar. Bijna een op de vijf leerlingen (18 procent) geeft aan wel al racistische zaken te hebben meegemaakt. Bij leerlingen met ouders die uit landen buiten de Europese Unie komen, stijgt dat percentage zelfs tot 49 procent.
“Het zijn heel hoge cijfers”, zegt Lore Sleeckx, voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel. “Het zou niet zo hoog mogen zijn: een school moet een veilige en aangename omgeving zijn voor alle leerlingen.”
Om het tij te keren, stelt de Scholierenkoepel enkele ideeën voor. Zo vraagt de koepel dat leerlingen aanwezig mogen zijn bij de klassenraad. “Uit onderzoek weten we dat, als er een twijfelgeval is op vlak van attestering, jongeren met een migratieachtergrond vaker een B-attest krijgen dan jongeren zonder migratieachtergrond”, zegt Sleeckx. “Als leerlingen zelf mee aan tafel mogen schuiven, wordt het systeem van beslissingen nemen meer transparant: eventuele vooroordelen bij leerkrachten kunnen zo vermeden worden.”
Feedback
Als het niet mogelijk is om leerlingen mee in de klassenraad te laten zitten, vraagt Sleeckx om een geschreven verslag van de discussie op te maken, en te verspreiden onder de betrokken leerlingen. “Zo krijgen de scholieren meer feedback over hoe zij ervaren worden op school door het lerarenteam”, aldus de Scholierenkoepel-voorzitter.
Voorts ziet de koepel heil in een meer divers lerarenkorps, om racisme tegen te gaan. “Als elke leerling zich kan herkennen in een leraar, is dat een stap in de goede richting.”
Meer meldingen dan vroeger
“Men is vandaag alerter voor wat vroeger gewoon werd genegeerd. En dus wordt er meer gemeld, eerder dan dat er bij onze leerkrachten meer racisme zou zijn dan vroeger of dan elders”, reageert Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Ik sta open voor elk gesprek, maar ik pas voor wantrouwen ten opzichte van leerkrachten en de klassenraad. Net zoals ik wil dat elke vrije school de mogelijkheid moet blijven hebben om tekenen van religieuze overtuiging te verbieden. Met racisme heeft dat trouwens niets te maken.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ook Gentse Roma leggen strafklacht neer tegen Conner Rousseau
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Weyts geeft scholen jaar extra om voldoende leerlingen te tellen in Grieks of Latijn: “Voorrang durven geven aan uitdagende opleidingen”
Scholen die een nieuwe richting in de klassieke talen Latijn of Grieks starten, krijgen drie in plaats van twee schooljaren de tijd om minstens vijf leerlingen te tellen. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) beslist. -
-
Bijna één op zeven leerlingen verlaat middelbare school zonder diploma
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUM17
Leerkrachten en scholieren over artificiële intelligentie in de klas: “Ik laat mijn leerlingen praten met Einstein”
Laat artificiële intelligentie toe in de klas, pleit de Vlaamse scholierenkoepel. Meer nog: ze willen AI laten opnemen in de algemene leerdoelen voor iedere scholier. Hoe kan dat en welke kansen biedt de technologie? En wat moet er worden van onze kinderen, als computersystemen al hun werk doen? Twee scholieren en twee leerkrachten delen hun ervaringen. “ChatGPT is niet meer weg te denken uit mijn leven.” -
PREMIUM
REPORTAGE. Antwerpse Joden voelen dat antisemitisme groeit: “Ik heb gps-trackers in de boekentassen van mijn kinderen gestopt, zo weet ik altijd waar ze zijn”
-
Weyts wil dove en slechthorende kinderen een plek geven op reguliere basisscholen
-
Clandestiene gebedsruimte op Erasmus-campus ULB is doorn in het oog van docenten
In een gebouw op de Erasmus-campus van de Brusselse universiteit ULB in Anderlecht verzamelen zich meerdere keren per dag islamitische studenten voor een nooduitgang om er te bidden. Dat schrijven ‘Le Soir’ en ‘Sudinfo’ vandaag. -
Amerikaanse studie: AI-chatbots houden racisme in gezondheidszorg in stand
AI chatbots worden verondersteld de gezondheidszorg te verbeteren, maar uit een recente Amerikaanse studie blijkt dat sommige chatbots racisme in stand houden. Zwarte patiënten lopen daardoor een groter risico op een verkeerde diagnose. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?