Scholieren vragen meer aandacht voor mentaal welzijn op school: "Moet zichtbaar en laagdrempelig zijn"

De Vlaamse scholierenkoepel wil dat de volgende Vlaamse regering het mentaal welzijn van de scholieren beter aanpakt. Scholieren hebben al veel mogelijkheden om hulp te krijgen als ze zich niet goed voelen, maar ze vinden niet altijd de weg naar die hulp. En ze willen ook leren hoe ze beter met stress en faalangst kunnen omgaan. 't Is één van de vele aanbevelingen die de Vlaamse scholierenkoepel vandaag voorstelt in het Vlaams Parlement.

"Wat zou jij aanpakken als je minister van Onderwijs was?" Die vraag stelde de Vlaamse Scholierenkoepel aan zo'n 20.000 leerlingen van het eerste tot het zevende middelbaar. Uit een lijst van een twintigtal thema's kwam het mentaal welzijn van leerlingen als grootste bezorgdheid naar voren. 

Kersvers voorzitter van de Scholierenkoepel Lore Sleeckx duidt: "Dat is een duidelijke kreet vanuit de scholieren. Ze geven aan dat ze meer willen bijleren over hoe ze kunnen omgaan met faalangst en stress."

"Daarnaast vinden scholieren niet altijd gemakkelijk de weg naar vertrouwensleerkrachten, -leerlingen of bijvoorbeeld het CLB. Leerlingen kunnen soms moeilijk een gezicht plakken op bijvoorbeeld de CLB-medewerker. Een schoolbeleid rond welbevinden mag niet verstopt zitten in het kastje op het secretariaat, maar daar moet je met input van de scholieren zichtbaar en laagdrempelig aan werken."

Om de stressfactor te verlagen, heeft Sleeckx ook een concreet voorstel. "Gezonde stress kan positief zijn, maar we horen verhalen van scholieren die drie examens op één dag moeten afleggen. Twee examens zijn al pittig genoeg. Wij vragen dan ook om dit decretaal te beperken tot maximum twee."

Meer leren over digitale vaardigheden

’t Is één van de vele aanbevelingen waarmee de scholieren vandaag naar de politiek trekken in de hoop dat de volgende Vlaamse regering ermee aan de slag gaat. Nog bovenaan de lijst staat de manier waarop leerkrachten lesgeven. Sleeckx: "We willen leerkrachten graag op bijscholing sturen om beter mee te zijn met de digitale wereld. Nu zijn het de leerlingen die vaak de leerkracht moeten helpen als de beamer niet werkt."

We willen leerkrachten graag op bijscholing sturen om beter mee te zijn met de digitale wereld

Sleeckx begrijpt dat leerkrachten niet meteen mee zijn met de evoluties binnen artificiële intelligentie, maar ook hier kunnen bijscholingen helpen. "We krijgen te horen dat we tools als ChatGPT niet mogen gebruiken om teksten te schrijven omdat dat plagiaat is. Maar in plaats van artificiële intelligentie te verbieden, zouden we veel liever leren hoe we daarmee moeten omgaan."

In plaats van artificiële intelligentie te verbieden, zouden we veel liever leren hoe we daarmee moeten omgaan

Lore Sleeckx, voorzitter Vlaamse scholierenkoepel

Kansarmoede op school aanpakken

Als Sleeckx zelf minister van Onderwijs zou zijn, is er alvast één maatregel die ze zeker wil verwezenlijken. "We pleiten heel sterk voor een maximumfactuur, aangepast aan de verschillende studierichtingen."

Daarnaast vraagt de Scholierenkoepel ook om leerlingen kosteloos met het openbaar vervoer naar school te laten gaan, kansarme leerlingen gratis gezonde voeding aan te bieden en ook menstruatieproducten gratis en toegankelijk op school te voorzien.

Meest gelezen