Mentaal welzijn is belangrijkste prioriteit voor leerlingen secundair onderwijs
Mentaal welzijn is de belangrijkste prioriteit van leerlingen in het secundair onderwijs. Dat blijkt maandag uit een grootschalige enquête van de Vlaamse Scholierenkoepel, die afgenomen is bij ruim 20.000 leerlingen.
Bijna de helft van de bevraagde leerlingen (48 procent) geeft aan dat ze mentaal welzijn van scholieren een prioriteit vinden. Tegelijk is slechts de helft van de leerlingen tevreden met de manier waarop hun school aan welbevinden werkt.
“Je goed in je vel en veilig voelen is enorm belangrijk voor scholieren”, zegt Lore Sleeckx, voorzitter van de Scholierenkoepel. “Als je je niet goed voelt, kan je niet tot de best mogelijke manier van leren komen. Scholieren willen veel bijleren en kennis opdoen: je mentaal goed voelen, is daar de eerste stap toe.”
Een school kan best verschillende soorten van hulplijnen aanbieden, zegt Sleeckx. Zo is er het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), kan een school een leerkracht en/leerlingen als vertrouwenspersoon aanduiden en een psycholoog aanstellen, en is er ook online hulpverlening.
“De ene manier werkt wel voor iemand, en de andere niet”, vertelt Sleeckx. “Als er meerdere lijnen openstaan, kan een leerling kiezen wat voor hem of haar het meest comfortabel is.”
Vijf prioriteiten
Scholieren konden in de enquête maximaal vijf opties aanduiden als prioriteit, uit een lijst met 22 thema’s. Nog in de prioriteitenlijst belanden zo ‘de manier van lesgeven’ (30 procent), ‘racisme in het onderwijs’ (28 procent), ‘scholieren in kansarmoede’ (26 procent) en ‘wat we leren op school’ (24 procent).
De Scholierenkoepel geeft haar prioriteitenlijst maandag af aan politici in het Vlaams Parlement, en gaat nadien in gesprek met enkele kopstukken van de verschillende partijen. “We willen vragen om naar ons te luisteren”, vertelt Sleeckx. “Wij mogen niet stemmen, maar voelen een grote impact van de beslissingen die politici nemen. Maak van de prioriteiten van scholieren een politieke prioriteit.”
De Sidekick Sam Academy wil leerkrachten ondersteunen om het welbevinden van kinderen en jongeren te boosten. Met gratis kant-en-klare lespakketten, workshops, straffe video’s, artikelen én een eigen podcast Sidekick Stories! Samen maken we van onze jeugd een veerkrachtige generatie! Als Sidekick Sam geef jij kinderen en jongeren een duw in de richting van hun toekomst.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Weyts creëert 26.000 nieuwe schoolbanken dankzij huurondersteuning van 9 miljoen euro per jaar
-
Scholen krijgen extra middelen om stijgend aantal leerlingen aan te kunnen
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) maakt 75 miljoen euro bijkomende middelen vrij om te investeren in schoolbanken. Met dat geld moeten scholen zich beter kunnen voorbereiden op de verwachte groei van het aantal leerlingen tegen het schooljaar 2027-2028, luidt de verklaring. Scholen kunnen nog tot 20 februari 2024 een concreet project indienen. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
-
PREMIUM15
Siebe (18) zit op kot in een rusthuis: “Als mijn vriendin blijft slapen, zijn de andere bewoners extra nieuwsgierig”
-
PREMIUM17
Leerkrachten en scholieren over artificiële intelligentie in de klas: “Ik laat mijn leerlingen praten met Einstein”
Laat artificiële intelligentie toe in de klas, pleit de Vlaamse scholierenkoepel. Meer nog: ze willen AI laten opnemen in de algemene leerdoelen voor iedere scholier. Hoe kan dat en welke kansen biedt de technologie? En wat moet er worden van onze kinderen, als computersystemen al hun werk doen? Twee scholieren en twee leerkrachten delen hun ervaringen. “ChatGPT is niet meer weg te denken uit mijn leven.” -
Leerlingen in zorgopleiding niet klaar voor arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten: “Veiligheid en kwaliteit van zorg in het gedrang”
Leerlingen zijn na het zesde jaar gezondheidszorg in het secundair onderwijs niet klaar voor de arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten. Dat wijst een bevraging van de Belgische Federatie voor Zorgkundigen (BEFEZO) uit, meldt VRT NWS. Terwijl zorgkundigen steeds meer taken moeten uitvoeren, zou de kwaliteit erop achteruitgaan. BEFEZO trekt nu aan de alarmbel. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
PREMIUM123
Wat is het verdict na eerste Vlaamse toetsen? “Onze leerlingen zaten met tranen in de ogen”
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
PREMIUMHLN legt uit15
▶ “Voor de scholen is het heel belangrijk dat de resultaten van de Vlaamse toetsen niet publiek gemaakt worden”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. -
Uniefs willen tien Engelstalige masteropleidingen, maar Weyts wijst aanvragen af