© BELGA

“Te veel weerstand om uit te voeren”: zo reageren ministers op voorstellen voor veiliger verkeer

De maatregelen die verkeersveiligheidsinstituut Vias vooropstelt om het verkeer snel veiliger te maken in de volgende legislatuur, leiden bij de bevoegde ministers van de huidige legislatuur tot geprikkelde reacties. “Er is te veel weerstand”, klinkt het.

Koen Baumers

“Het had beter gekund.” Dat is het oordeel van Vias-CEO Karin Genoe over de voorbije legislatuur en zelfs de voorbije tien jaar. “Als we verdergaan op deze weg, halen we de doelstellingen voor 2030 niet”, zegt ze in een gesprek met onze zusterkrant het Nieuwsblad.

Vias legt twaalf maatregelen op tafel die onmiddellijke impact zouden hebben op de verkeersveiligheid. Bevoegde ministers Lydia Peeters (Open VLD, Vlaamse regering) en Georges Gilkinet (Ecolo, federale regering) zeggen allebei dat ze verschillende maatregelen herkennen. En allebei wijzen ze naar het andere niveau om vaart te maken.

Lydia Peeters.© BELGA

“Ik herken de verschillende voorstellen van Vias, want ze zijn al in uitvoering”, zegt Peeters. “Via sensibilisering en educatie wil ik vanuit Vlaanderen een halt toeroepen aan de gekende killers in het verkeer, maar handhaving blijft hier de grootste uitdaging. Ik blijf voorstander van het rijbewijs met punten (een federale bevoegdheid, red.). De ingebruikname van nieuwe trajectcontroles, de efficiëntere werking van de snelheidscamera’s en de afschaffing van de tolerantiemarges leiden tot een stelselmatige toename van de pakkans voor snelheidsovertreders in Vlaanderen.”

Lachgas

Gilkinet noemt de voorstellen van Vias “een bijzonder nuttige basis om de maatregelen die genomen worden om het aantal verkeersslachtoffers in ons land te verminderen, voort te zetten en verder te versterken”. Maar algemeen is er “nog te veel weerstand tegen de maatregelen die nodig zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren”.

Gilkinet zegt dat hij van het gevraagde verbod op lachgas nog deze legislatuur werk wil maken. Oppositiepartij N-VA legt daarover dinsdag een wetsvoorstel voor in de Kamercommissie Volksgezondheid. En als alternatief voor het rijbewijs met punten ligt er een verplichte re-integratiecursus op tafel.

Georges Gilkinet.© BELGA

Peeters benadrukt dat ze 1,4 miljard euro vrijmaakte voor veilige en comfortabele fietsinfrastructuur, dat ze consequent gevaarlijke punten wegwerkt en dat ze lokale besturen ondersteunt bij werken op wegen in hun beheer. “Ik beaam dat er nog een lange weg afgelegd moet worden”, zegt ze. “Samen met de verschillende partners werk ik hier iedere dag verder aan.”

“Er is de voorbije jaren al veel bereikt, maar er is nog veel te doen”, zegt ook Gilkinet. “Ik roep al mijn collega’s, op alle bestuursniveaus, op om van de verbetering van de verkeersveiligheid een echte prioriteit te maken.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer