Langdurig zonder internet? Dan kan je binnenkort een compensatie krijgen

Als je te maken krijgt met een grote internetstoring kan je daar binnenkort een compensatie voor krijgen. De federale regering heeft een wetsontwerp daarover goedgekeurd. Het moet wel gaan over een storing van meer dan 8 uur waardoor je niet meer kan surfen op het internet of bellen met je gsm of vaste lijn. 

Het aantal klachten over internetstoringen is nu al verdubbeld tegenover vorig jaar, weet minister van Telecom Petra De Sutter (Groen). "Eind november dit jaar telde de ombudsman Telecom al 3.468 klachten, tegenover 1.685 in heel 2022. We weten niet hoe lang en ernstig de gemelde storingen waren." De Sutter merkt op dat telecom in ons land niet goedkoop is. "Als er dan een storing is, is een compensatie het minste wat de operatoren kunnen doen voor hun klanten", vindt ze.

Binnen Europa krijgen Italianen, Nederlanders, Duitsers en Spanjaarden al een compensatie bij een grote internetstoring. België voegt zich binnenkort bij dat kwartet.

Om voor een compensatie in aanmerking te komen, moet het gaan over storingen waardoor je niet meer kan surfen op het internet of bellen met je gsm of met je vaste lijn. Als die in totaal langer dan 8 uur duren, zullen klanten gecompenseerd worden door hun operatoren.

Klein bedrag of gratis films

Er zijn drie verschillende compensaties mogelijk. "Ofwel een vergoeding van 1 euro voor de eerste dag van de storing. Dat bedrag loopt op zodra de storing meerdere dagen duurt. Het kan ook een vergoeding van 1/30e van de maandelijkse abonnementskosten zijn of iets als bijvoorbeeld gratis films", aldus De Sutter. Het is de operator die de gedupeerden moet informeren over de verschillende compensaties.

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) was betrokken bij de opmaak van het wetsontwerp. "Telecomstoringen zijn enorm vervelend voor consumenten. In het verleden was er vaak onduidelijkheid over de compensatieregeling bij zulke storingen", zegt ze. "Daar komt dankzij deze nieuwe regeling verandering in. Zo betaal je niet meer voor diensten die je niet krijgt." Het ontwerp gaat nu voor advies naar de Gegevensbeschermingsautoriteit en daarna naar de Raad van State.

Meest gelezen