Bijna helft van Vlaamse scholen wisselde vorig schooljaar van directeur: "In andere bedrijven zouden we moord en brand schreeuwen"

Bijna de helft van alle basis- en secundaire scholen in Vlaanderen kreeg tijdens het schooljaar 2022-2023 een nieuwe directeur. Zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman heeft opgevraagd. Volgens de Groen-politica gaan de cijfers al tien jaar in stijgende lijn. Meuleman zelf wijst onder meer op de hoge werkdruk en administratieve planlast als mogelijke oorzaken.

De voorbije jaren wisselden steeds meer scholen in Vlaanderen van directeur.  In het schooljaar 2018-2019 was het nog 28 procent. Dat is 1.053 op 3.711 scholen. In 2019-2020 steeg dat cijfer naar 37 procent. Vorig schooljaar ging het maar liefst over 47 procent of bijna de helft van alle scholen. Dat is concreet 1.762 op 3.711 scholen.

"Het is praktisch een duiventil", reageert Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen). Zij wijst erop dat de cijfers al tien jaar in stijgende lijn zitten. Onder huidig minister van Onderwijs Ben Weyts zijn de cijfers volgens Meuleman "helemaal dramatisch" geworden.

"Het probleem is aanwezig in het basisonderwijs, maar vooral in het secundair onderwijs. Sinds de start van deze regering is het aantal directeurswissels in het middelbare scholen verdubbeld: schooljaar 2019-2020 waren er 339 wissels. In schooljaar 2022-2023 maar liefst 688. In elk ander soort bedrijf zouden we moord en brand schreeuwen", zegt Meuleman in "De ochtend".

Hoge werkdruk

Meuleman wijst onder meer op de hoge werkdruk als mogelijke oorzaak. "Het takenpakket is zeer uitgebreid, de administratieve last is enorm en er zijn te veel hervormingen die te laat worden gecommuniceerd."

In het basisonderwijs is wel de nieuwe functie van adjunct-directeur ingevoerd, maar volgens Meuleman is dat niet genoeg. "Een coördinerend directeur zei me eens dat hij voor zijn acht scholen recht had op één voltijdse adjunct-directeur. Als je dat uitrekent, heb je dus maar zo'n vier uur ondersteuning per week."

Voor Groen zit het probleem ook dieper. De partij dringt aan op meer ondersteuning, zeker voor beginnende schooldirecteurs. "Meelooptrajecten maakten het voor beginnende schooldirecteurs haalbaarder om de job vol te houden. Maar die werden door Weyts geschrapt door zijn besparingen op onderwijs. Onbegrijpelijk is dat", zegt Meuleman.

Groen wil dat er opnieuw ondersteuningstrajecten komen voor beginnende directies en wil ook de administratieve papiermolen verlichten. "Daarnaast is het belangrijk om geen nieuwe regelgeving meer te stemmen na de paasvakantie, zodat er genoeg tijd is om alles te verwerken voor het volgende jaar."

Meest gelezen