Anya Berkut

Bijna 1 op de 3 bestuurders rijdt te dicht tegen voorligger en doet dus aan bumperkleven

Bijna 3 op de 10 bestuurders houden minder dan 1 seconde afstand op de snelweg en doen dus aan bumperkleven. De meerderheid van de bestuurders rijdt sowieso te dicht bij zijn of haar voorligger.  Dat blijkt uit een onderzoek van verkeersinstituut Vias. Vrachtwagen- en buschauffeurs doen het iets beter.

De meerderheid van de autobestuurders rijdt op de snelweg te dicht achter het voertuig voor hem of haar. Tot die conclusie komt Vias, na bijna 4 miljoen personenwagens en 400.000 bussen en vrachtwagens te hebben geobserveerd. Files en sterk vertraagd verkeer (minder dan 50 kilometer per uur) werden niet meegeteld. 

58 procent van de personenwagens rijdt op minder dan 2 seconden van de achterbumper van de voorligger. Het probleem komt vaker voor op de tweede (64 procent) en derde (65 procent) rijstrook dan op de rechterrijstrook (49 procent). Het komt ook vaker voor op weekdagen dan in het weekend, en ook vaker wanneer het licht is dan wanneer het donker is.

En er is meer: 27 procent van de personenwagens houdt minder dan 1 seconde afstand en doet dus aan bumperkleven. Op de tweede en derde rijstrook bumperkleeft zelfs 1 op de 3 autobestuurders.

Wat zegt de wet?

Op dit moment staat in het verkeersreglement enkel dat je als bestuurder "voldoende veiligheidsafstand" moet houden tot je voorligger. Hoeveel dat precies is, wordt niet vermeld.

Vanaf de herfst van 2025 komt daar verandering in. In de nieuwe wegcode staat dat de veiligheidsafstand tussen 2 voertuigen minstens twee seconden moet zijn, in zones waar de snelheid hoger is dan 50 kilometer per uur.

Voor vrachtwagens en bussen geldt nu al dat buiten de bebouwde kom minstens 50 meter afstand moet worden gehouden.

De situatie is iets beter voor zware voertuigen. 7 op de 10 vrachtwagen- en buschauffeurs volgen het verkeersreglement en houden minstens 50 meter afstand ten opzichte van elkaar. Tijdens het weekend zijn er dat zelfs 8 op de 10.

"Afstand houden kan 1.000 ongevallen per jaar voorkomen"

Afstand houden is nochtans belangrijk, zegt Vias. "Een derde van de ongevallen op de snelweg zijn kop-staartaanrijdingen, meestal omdat er geen veilige afstand is gehouden", zegt woordvoerder Stef Willems. "1 op de 5 ongevallen is een kettingbotsing waarbij ten minste 3 voertuigen betrokken zijn."

Volgens Vias is 70% van de kop-staartaanrijdingen te wijten aan onvoldoende veiligheidsafstand, vaak in combinatie met andere factoren zoals vermoeidheid, gsm-gebruik of overdreven snelheid. Op de autosnelwegen gebeuren zo in ons land jaarlijks bijna 1.000 ongevallen die te wijten zijn aan het niet respecteren van de veiligheidsafstanden. Die ongevallen zorgen ook voor files en hebben dus een impact op de mobiliteit.

In de loop van volgend jaar start een proefproject op bepaalde snelwegen met de bedoeling om na te gaan of het mogelijk is om met camera's of radars te controleren of er voldoende afstand wordt gehouden. 

Meest gelezen