Klantentevredenheid bij Belfius daalt verder: waarover struikelen deelnemers van de Bank Awards 2023?
Spaargids.beBelfius heeft werk aan de winkel. Van alle financiële instellingen die in een groot onderzoek* van Spaargids.be en Guide-épargne.be grondig door hun klanten werden beoordeeld, kreeg ze de op één na laagste score toebedeeld. De grootbank liet in de algemene rangschikking alleen BNP Paribas Fortis achter zich.
Appreciatie klanten daalt
Voor Belfius leverden de Bank Awards een vrij teleurstellend beeld op. De financiële instelling kreeg globaal van haar klanten slechts een score van 6,1/10. Dat was nog minder dan de 6,4/10 die ze vorig jaar haalde. De scores liepen uiteen van 6,6 in de leeftijdscategorie 18-24 jaar tot 5,9 in de leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar.
Opmerkelijk: klanten die alleen bij Belfius actief zijn, gaven de bank een score van 5,9. Wie met meerdere banken bankierde en dus kon vergelijken, was gematigder en gaf 6,2.
Benieuwd hoe de andere banken scoorden? Hier vind je de algemene resultaten van de Bank Awards 2023.
Minder goed kantorennet
Voor de werking van het kantorennet haalde Belfius een score van 6,0. Vorig jaar was dat nog 6,5.
Bij de klantengroep tussen 18 en 24 jaar kwam de bank uit op 6,6. De leeftijdsgroep van 35 tot 44-jarigen beperkte zich dan weer tot een 5,6.
Er is ook een behoorlijk verschil tussen de tevredenheid van Nederlandstaligen en die van Franstaligen, met scores van respectievelijk 6,1 en 5,6.
De expertise van het kantoorpersoneel werd door 19,5 procent van de klanten als erg goed beoordeeld, terwijl 38,3 procent het bij eerder goed hield. Vorig jaar was dat nog respectievelijk 27,0 en 39,3 procent.
De afstand tot het kantoor kon 60,0 procent bekoren. En 53,3 procent beoordeelde de klantgerichtheid in de communicatie positief. Tegenover de openingstijden stond 67,5 procent neutraal of positief.
Digitale vooruitgang
Voor het digitaal bankieren steeg de score tot 6,6.
De beste score van 6,8 haalde Belfius in de leeftijdsgroep tussen 18 en 24 jaar. De minst goede met 6,4 in de kritische categorie 35-44 jaar.
69,5 procent van de klanten roemde het gebruiksgemak van de digitale kanalen van de bank, 47,1 procent vond het productenaanbod online volledig en 71,3 procent toonde zich tevreden met de online veiligheid.
Leestip: Eén Belg op de drie bezocht laatste jaar geen bankkantoor.
Beleggingsbank: zichtbare verbetering
Als beleggingsbank kreeg Belfius een score van 5,80. De beoordelingen liepen uiteen van 6,4 in de groep van de 18 tot 24-jarigen tot 5,7 bij de 35 à 44-jarigen en 55 tot 64-jarigen.
Voor de research en marktinformatie steekt 57,1 procent de duim omhoog. Dat is aanzienlijk beter dan de 50,3 procent van vorig jaar. Voor het online platform doet 62,0 procent dat. Ook dat is een gevoelige verbetering. Vorig jaar bleef dat beperkt tot 42,9 procent. Wat de kosten betreft staat Belfius voor 31,1 procent aan de goede kant.
De klantendienst ten slotte werd door 40,3 procent positief beoordeeld. Dat was dan weer minder dan vorig jaar.
Op zoek naar een sterk beleggingsplan? Vergelijk het aanbod en vind de bank die het beste bij je aansluit.
Spaarbank: met de hakken over de sloot
Als bank om te sparen, kreeg Belfius van zijn klanten maar een score van 5,4. De leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar hield het op 5,0, de 18 tot 24-jarigen gaven de bank een score van 5,5. Vorig jaar was dit laatste nog 6,6. Nederlandstaligen hadden 5,5 veil, Franstaligen 5,1.
Lees meer op Spaargids.be:
*Spaargids.be, Guide-épargne en het opiniepeilingsbureau iVox vroegen tussen 10 en 21 november de mening van bezoekers aan de eigen online platformen Spaargids.be en Guide-épargne.be, alsook op die van een aantal andere kanalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Ze konden zich uitspreken over de banken waar ze klant waren. Meer dan 51.000 mensen gingen erop in. Het ging zowel om mensen die klant waren bij één bank als om mensen die rekeningen hadden bij meerdere financiële instellingen en dus makkelijker konden vergelijken.
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Spaargids.be.
Spaargids.be is een onafhankelijke vergelijker van bank producten en gaat op zoek naar scherpe prijzen en betere rentes.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Welke grootbank biedt de laagste spaarrente? En wat kan je ondernemen om je rendement te vermenigvuldigen?
-
Independer
Laad je smartphone of laptop niet tot 100% op: zo gaan de batterijen van je toestellen langer mee
Je kan dan nog de knapste smartphone of duurste laptop hebben: zonder batterij zijn die niet meer dan een zinloze hoop metaal en plastic. Je hebt er dus alle belang bij goed zorg te dragen voor je accu. Wil je niet om de haverklap op zoek moeten naar een oplaadkabel? Independer.be deelt vijf cruciale tips waarmee je de levensduur van je batterijen maximaliseert. -
PREMIUM39
45% van prijs huis of appartement gaat naar fiscus: hoe haal je dat naar beneden?
45 procent van de prijs van een nieuwbouw gaat naar de fiscus. Dat berekende de Beroepsvereniging van de Vastgoedsector. Hoe is dat mogelijk? En is een belastingverlaging op nieuwbouw de oplossing? Onderzoeker Geert Goeyvaerts (KU Leuven) betwijfelt dat. Hij legt een ander alternatief op tafel: “Maar die maatregel stuit in ons land vaak op protest.” -
-
Independer
Youfone wordt yoin, maar blijft deze operator dé prijsbreker?
-
Meer dan helft van Belgen kiest reisbestemming op basis van kostprijs
Meer dan de helft van de Belgen (53 procent) geeft aan dat de kostprijs van een vakantie de doorslag geeft bij de keuze van een bestemming. Pas daarna spelen factoren als zon en warmte, bezienswaardigheden, de lokale natuur en de nabijheid van de zee mee. Dat blijkt uit de jaarlijkse vakantiebarometer van Touring. -
Vlucht uit spaarboekjes brengt schatkist honderden miljoenen op
De opbrengst van de roerende voorheffing is in het eerste kwartaal van dit jaar met 45 procent gestegen tot bijna 1,2 miljard euro. Dat is te danken aan de rentestijging en aan de toenemende populariteit van termijnrekeningen en obligaties, schrijft De Tijd. -
PREMIUM
“Het was een dure aankoop, maar we sparen er veel benzine mee uit”: Jeannine (74) is creatief met haar kleine pensioen
-
PREMIUM
“Zodra een belegger ook een tracker had, steeg zijn winst tot 5,45 procent”: 2 blunders die je op de beurs geld kosten
-
PREMIUM
Hoe kies je de beste aandelen ter wereld? Experten delen hun 6 vuistregels: “Beleg in bedrijven die al gewonnen hebben”
“Wat je zelf doet, doe je vaak beter en dat is op de beurs niet anders.” Daarom willen beursexperten Pieter Slegers en Luc Kroeze beleggers warmmaken voor ‘kwaliteitsbeleggen’. Zij kopen enkel aandelen van de beste bedrijven ter wereld en volgen altijd dezelfde stappen. Maar hoe herken je een kwaliteitsbedrijf en welke aandelen komen vandaag in aanmerking? Dankzij de praktische tips van het expertenduo ga je zelf aan de slag: “Een bedrijf als Adobe maakt fenomenaal veel winst.” -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar