Grootste verandering in decennia: alle hens aan dek bij De Lijn om reiziger te helpen met nieuw vervoersplan

Controleurs en een 150-tal bedienden van De Lijn gaan de reizigers vandaag en de volgende dagen wegwijs maken in het nieuwe aanbod.

Farid El Mabrouk

Het nieuwe vervoersplan van De Lijn is de grootste verandering van het Vlaams openbaar vervoer in decennia. Met nieuwe routes, 3.200 bushaltes die niet meer bestaan, lijnen en bussen die een nieuw nummer hebben gekregen en flexbussen die de belbussen moeten vervangen. Een hele boterham dus. En voor de reiziger een hele opdracht om in de nieuwe doolhof de weg te vinden.

De Lijn schakelt alvast extra mensen in om iedereen zo veel mogelijk te helpen. Zo gaan de controleurs die elke dag op pad gaan naast hun zoektocht naar zwartrijders ook informatie verstrekken aan reizigers die de nieuwe route nog niet in de vingers hebben. De vervoersmaatschappij schakelt daarvoor overigens ook bedienden in. Ze lanceerde de voorbije dagen een oproep aan het eigen personeel om daarvoor vrijwillig in te springen. Een 150-tal mensen reageerde positief op de vraag. Zij trekken vandaag en de volgende dagen – toch tijdens de spitsuren – een geel hesje aan en gaan op pad om pendelaars de weg te wijzen. Zowel de controleurs als de bedienden zullen dat vooral aan drukke haltes doen.

Sinds oktober, november zijn er ook al opleidingen aan de gang voor chauffeurs die hun nieuwe route gewoon moeten geraken. Zij hebben die met de bus al ingeoefend. Daarnaast bestaat van elke nieuwe route ook een filmpje dat de chauffeurs thuis kunnen bekijken.

Routeplanner

De Lijn benadrukt ook dat de helpdesk en klantendienst klaar zijn voor de grote start. De routeplanner en de app met de nieuwe regeling zijn uitgebreid getest en zouden het ook moeten redden. Al viel de routeplanner zaterdag al meteen bij de start van het vervoersplan uit. “Dat was echt de wet van Murphy”, valt te horen.

Of er straks genoeg flexbussen en genoeg chauffeurs voor die flexbussen zullen zijn, daar kan De Lijn dan weer geen antwoord op geven. Omdat het niet duidelijk is hoeveel vraag er zal zijn naar die dienst. “We gaan die capaciteit goed in het oog houden. Opvolgen, opvolgen, opvolgen”, zegt de woordvoerster. Als blijkt dat het niet genoeg is, zal moeten worden geschakeld. De vakbonden en buschauffeurs beweren alvast dat er niet genoeg busjes en chauffeurs zijn.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen