Ombudsman voor luchthaven vindt "grove fouten" in aanvraag nieuwe milieuvergunning Brussels Airport

De federale ombudsdienst van de luchthaven heeft "grove fouten" gevonden in de nieuwe milieuvergunningsaanvraag van Brussels Airport. Zo wordt er in de aanvraag gegoocheld met fout geschreven termen en oude namen van banen. "Daardoor zou de aanvraag in principe niet ontvankelijk zijn", waarschuwt de ombudsdienst.

Tegen begin juli moet Brussels Airport een nieuwe milieuvergunning krijgen, omdat de huidige dan afloopt. Een belangrijk dossier, want het gaat om de op een na grootste economische draaischijf van het land, maar het ligt ook bijzonder gevoelig, omdat de luchthaven ook voor geluidshinder en milieuvervuiling zorgt in een dichtbevolkte omgeving.

Ook de federale ombudsdienst van de luchthaven heeft de milieuvergunningsaanvraag doorgenomen en die analyse is niet mals. In een persbericht spreekt de dienst van "grove fouten" en "andere punten (...) die niet in overeenstemming zijn met het recht, de regelgeving en de rechterlijke uitspraken die erop van toepassing zijn". 

Zo staan er taalfouten in de aanvraag die tot begripsverwarring kunnen leiden (zo wordt bijvoorbeeld meermaals "decent", "fatsoenlijk" genoemd, wanneer "descent", "daling", wordt bedoeld). Ook vermeldt Brussels Airport foute, oude benamingen van bepaalde banen op de luchthaven. 

"Een dergelijke vergissing is onbegrijpelijk en volstrekt onaanvaardbaar, omdat ze de gehele procedure kan schaden", klinkt het. "Daaruit kunnen we opmaken dat ze de vorige milieuvergunning gekopieerd hebben en aangepast hebben", legt de woordvoerster van de ombudsdienst Martine van Riel uit. "Dat is een probleem, want daardoor zou de aanvraag in principe niet ontvankelijk zijn."

Onbepaalde duur

Dat de aanvraag nog altijd spreekt over 16.000 "nachtslots" en niet "nachtvluchten", is volgens de ombudsdienst ook niet correct. "Er zijn namelijk vandaag ook nachtvluchten die geen toegekend slot hebben. Daardoor zijn er nu vaak meer dan (het wettelijk toegestane maximum van) 16.000 nachtvluchten." De inbreuken op het maximale aantal nachtvluchten heeft de ombudsdienst al meermaals aangeklaagd.

Je kunt nu niet inschatten hoe de luchtvaart eruit zal zien binnen 20 jaar. Een milieuvergunning voor onbepaalde duur is voor ons onacceptabel

Martine van Riel, woordvoerster ombudsdienst voor de luchthaven

Verder ergert de ombudsdienst zich eraan dat de luchthaven uitpakt met maatregelen die ze al sinds eind jaren 80 - begin jaren 90 hadden moeten nemen, zoals de bouw van een geluidsmuur en van een overdekte proefdraailoods.

Dat deze aanvraag voor de milieuvergunning er bovendien een is voor onbepaalde duur, kan volgens van Riel helemaal niet door de beugel. "Je kunt nu niet inschatten hoe de luchtvaart eruit zal zien binnen 20 jaar. Een milieuvergunning voor onbepaalde duur is voor ons onacceptabel."

Evenwichtig

Wat er nu met de fouten gaat gebeuren die ombudsdienst heeft opgesomd, is nog onduidelijk. "Dit zijn aanbevelingen, dus het is nu afwachten of daar rekening mee zal worden gehouden door Brussels Airport of het Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid", stelt van Riel.

"Wij weten niet in hoeverre wij op die milieuvergunningsaanvraag invloed op kunnen uitoefenen. Maar wij proberen als ombudsdienst een neutraal perspectief te bieden op wat er in de aanvraag staat. We willen blijven herhalen waarop ze moeten letten voor een evenwichtige aanpak."

Meest gelezen