“Leerlingen moeten wel van en naar school raken”: Vlaamse Scholierenkoepel wil aanpassingen aan nieuw vervoersplan De Lijn
De Vlaamse Scholierenkoepel is bezorgd over de impact van de keuzes in het nieuwe vervoersplan van De Lijn op de dagelijkse mobiliteit van honderdduizenden leerlingen. De koepel vraagt dan ook aanpassingen.
“Uit een korte steekproef bij 100 scholieren blijkt dat 36 procent van de scholieren maandag trager op school raakte. 14 procent van de scholieren raakte zelfs helemaal niet op school met de bus”, zegt Lore Sleeckx, voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel, dinsdag in een persbericht.
De koepel trekt aan de alarmbel. “We vragen De Lijn en de leden van de vervoersregio’s om het vervoersplan aan te passen en alle haltes aan scholen opnieuw vlot bereikbaar te maken.”
“Verontrustende signalen”
Naast de extra reistijd voor de scholieren, hoort de koepel ook “verontrustende signalen bij scholieren over lange en gevaarlijke afstanden die moeten worden afgelegd om te komen tot een bushalte nabij hun school”.
Er zijn duizenden haltes die zomaar zijn geschrapt. Scholieren moeten wel van en naar school raken.
Uit een recente bevraging van de koepel, bij 10.996 scholieren, blijkt dat 38 procent van hen met de bus van en naar school gaan. “Er zijn duizenden haltes die zomaar zijn geschrapt”, aldus de voorzitter. “Scholieren moeten echter wel van en naar school raken. Wij hebben nooit een vraag ontvangen van De Lijn om hierover in overleg te gaan terwijl dit plan toch een effect heeft op al die scholieren? We vragen om op zijn minst de haltes rondom scholen opnieuw vlot en veilig bereikbaar te maken in het nieuwe vervoersplan.”
Meest kwetsbare leerlingen
De voorzitter van de Scholierenkoepel wijst er ook nog op dat voornamelijk de meest kwetsbare leerlingen zijn getroffen. “Scholieren uit het Buitengewoon Secundair Onderwijs zijn hiervan de dupe. Daarbij gaat het niet enkel om bereikbaarheid maar om het aanbieden van een veilige context bij deze haltes”, aldus Sleeckx. Bij een volgende hervorming moeten de noden en rechten van deze leerlingen centraal staan, klinkt het.
Dialoog
De Scholierenkoepel roept De Lijn en de vervoersregio’s ook op tot een constructieve dialoog met álle belanghebbenden. De scholieren menen dat een gezamenlijke inspanning essentieel is om tot verbeteringen te komen en om ervoor te zorgen dat aan de behoeften van alle gebruikers van het openbaar vervoer wordt voldaan.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Jongen stop, je gaat mijn kaak breken”: Celine (80) en Jozef (78) worden midden in de nacht thuis brutaal overvallen
Antwerpen, Kapellen -
PREMIUM76
Valt de Belgische economie stil zonder migratie? “Weinig jongeren die willen werken als slager of vrachtwagenchauffeur”
Is de Belgische economie verloren zonder migratie? Minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open Vld) noemde een migratiestop “niet nodig en niet wenselijk”. Hoewel de minister ietwat kort de bocht ging, geven academici hem wel gelijk. “Zonder buitenlandse arbeidskrachten zouden verschillende sectoren ongetwijfeld in de problemen komen.” -
“De Lijn plaatst mij in een sociaal isolement”: nieuwe dienstregeling van De Lijn zorgt op veel plaatsen voor problemen
Nieuwe busroutes, afgeschafte haltes of nummers die veranderen: het nieuwe vervoersplan van De Lijn geldt al sinds zaterdag, maar zorgt op heel wat plekken in Vlaanderen voor problemen. Niet alleen raakte de jeugd vandaag niet op tijd op school, maar ook chauffeurs zijn niet opgezet met de nieuwe dienstregeling. Sarah Maes (37) komt eveneens in de problemen nu ‘haar’ nieuwe halte niet toegankelijk is voor haar rolstoel. “Het is geen uniek geval, wel in tegendeel. Ik las dat zowat 15.000 haltes in Vlaanderen niet zijn aangepast”. -
-
“Elk festival gelijk voor de wet”: Demir verleent geen uitzondering op herbruikbare bekers aan Tomorrowland
-
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
“Een route zoeken duurt eindeloos”: gebruikers kritisch over nieuwe Hoppin-app van De Lijn
“Werkt gewoon niet.” “Alweer een app… Wanneer stopt dit?” “Typisch voorbeeld van willen, maar niet kunnen.” De gebruikers van de nieuwe Hoppin-app liegen er niet om in hun recensies. Nochtans is die essentieel voor het vervoersplan van De Lijn dat zaterdag werd ingevoerd. Bevoegd minister Lydia Peeters reageert via een woordvoerder nuancerend. -
PREMIUMZaak Annie De Poortere
RECONSTRUCTIE. “Elke keer zijn vrouw ter sprake kwam, raakte Hans geëmotioneerd. Wat achter die emoties school, wist ik natuurlijk niet”
Sint-Martens-Latem
-
142
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
update
Opnieuw overleg tussen directie en vakbonden luchthaven Charleroi om staking morgen af te wenden
De vakbonden en de directie van de luchthaven van Charleroi (BSCA) zullen vandaag verder overleggen “om te pogen een oplossing te vinden en de staking die voor morgen (donderdag 2 mei) gepland staat te vermijden”. Dat bevestigde het hoofd communicatie van BSCA na een vergadering tussen de partijen dinsdagavond. De staking zou een impact hebben op meer dan 94 vluchten en 17.500 vertrekkende passagiers. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras