© Shutterstock

Bij Mediahuis verdwijnen bijna 20 voltijdse banen

Bij Mediahuis, de uitgever van De Standaard, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad, verdwijnen 19,5 voltijds equivalenten (VTE’s). Het zou gaan om maximaal 23 mensen. De krantenuitgever moet nog meer digitaal groeien en daarom moet de afwerking van de gedrukte kranten geoptimaliseerd worden. Dat meldt CEO Koen Verwee dinsdag na een ondernemingsraad.

Bron: BELGA

Mediahuis stelt vast dat de printinkomsten jaar na jaar dalen, onder meer door het snel digitaliserend consumentengedrag. Tegelijk kent het bedrijf volgens Verwee al verschillende jaren een mooie groei van het aantal digitale lezers en digitale abonnees. “Ook onze digitale advertentie-inkomsten gaan in stijgende lijn”, schrijft de CEO dinsdag in een mededeling aan het personeel.

Om ook in de toekomst financieel gezond te blijven, en de verdere daling van print en stijging van de kosten op te vangen, moet Mediahuis volgens Verwee versneld digitaal groeien en evolueren naar een “futureproof organisatie” met een absolute digitale focus in alle afdelingen. “In dit kader hebben wij dinsdagnamiddag een aantal organisatiewijzigingen toegelicht aan de leden van de ondernemingsraad. Het doel van deze wijzigingen is om meer digitale focus te brengen en waar mogelijk processen te vereenvoudigen.”

De gedrukte kranten worden geoptimaliseerd. “De drie populaire titels, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, zullen hun redactiewerking op dit vlak optimaliseren en onderling synergie creëren wat de afwerking van de papieren krant betreft. Dit alles met respect voor de eigenheid van elke titel”, luidt het.

Daardoor vallen bepaalde taken binnen de redacties van die drie titels weg, meer bepaald bij de eindredactie en layout van de gedrukte krant. Ook binnen de redactieservices vallen door de dalende advertentiemarkt taken weg. Dit alles leidt tot een afbouw van het aantal VTE’s met 14,7.

Bij De Standaard zouden er geen banen sneuvelen.

Mediahuis wil ook zijn marketingorganisatie voorbereiden op de digitale toekomst. “We evolueren van een organisatie georiënteerd op merken, naar een ‘futureproof’ marketingorganisatie die is gebouwd rond specifieke digitale expertise centers. Deze maken het mogelijk om de aanwezige kennis, over de vier titels heen, maximaal te benutten”, legt Verwee uit.

Daardoor voorziet de uitgever ook een aangepaste werking binnen de designstudio en het team van de webshops. “De wijzigingen binnen onze marketingorganisatie zorgen ervoor dat ook hier bepaalde taken wegvallen, met als gevolg een inkrimping van het aantal VTE met 4,8 in de domeinen marketing, designstudio en webshop”, aldus Verwee.

De CEO maakt zich sterk dat afdelingen die betrokken zijn, inmiddels geïnformeerd zijn en dat ook het overleg met de sociale partners is opgestart. De komende dagen vinden persoonlijke gesprekken met de betrokken medewerkers plaats.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer