Schepen Kennis is niet van plan om Parijs en Brussel te volgen in het weren van SUV’s.© Joris Herregods, Shutterstock

“Ik ga niet met groenlinks moraliserend vingertje wijzen”: Koen Kennis (N-VA) moet niet weten van maatregelen tegen SUV’s zoals in Parijs en Brussel

Antwerpen -

In Parijs vindt een referendum plaats om het parkeertarief voor SUV’s te verdrievoudigen. Ook Brussel denkt aan maatregelen. “Dit is een verdoken manier om mensen te verbieden van met de wagen te rijden”, zegt Koen Kennis (N-VA), Antwerps schepen van Mobiliteit.

LEES OOK. Parijs stemt over verdrievoudiging parkeertarief SUV’s

Er woedt volop een debat over de plaats van de sport utility vehicles (SUV’s) in het verkeer, vooral in de stad. Ze zouden niet alleen meer plaats innemen en vervuilend zijn, maar ook gevaarlijker zijn voor andere weggebruikers omdat die onzichtbaar zijn voor de chauffeur.

De Franse hoofdstad Parijs wil eigenaars van SUV’s nu ontraden om nog in de stad te komen, door het parkeertarief voor dit type wagens gevoelig te verhogen. De Parijzenaars kunnen zich hierover uitspreken in een referendum. Ook het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest bestelde een studie om in kaart te brengen wat de impact is van SUV’s, en hoe zinvol mogelijke maatregelen ertegen zijn.

Kans dat Antwerpen volgt zo goed als onbestaande

“Gaan we ons nu ook al bemoeien met het type wagen waarmee mensen naar Antwerpen komen?”, vraagt Koen Kennis zich af. “Het is natuurlijk niet zo slim om met een jeep of een pick-uptruck. Het begrip SUV wordt echter veel te breed ingevuld. We gaan echt de meest populaire wagens, zoals een Volvo XC40, niet bannen. Daaruit blijkt ook weer dat dit gewoon weer een anti-auto pestmaatregel van groenlinks is. Het is steeds weer dat moraliserend vingertje naar deze chauffeurs. Eigenlijk willen de linkse partijen verbieden dat mensen met de wagen rijden, maar ze verbergen dit nu door het alleen over de SUV’s te hebben. Het is niet verrassend dat Brussel en Parijs dit nu doen, want de steden worden bestuurd door groen en links. Ons beleid is duidelijk. We kiezen ervoor mensen te verleiden om de wagen thuis te laten, of aan de rand van de stad. Om dan met het openbaar vervoer, de fiets of via deelmobiliteit naar Antwerpen te komen.” (svw)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen