Volgens techexpert Kenneth Dée lijkt het alleen maar alsof phishing op de terugweg is.
Volledig scherm
PREMIUM
Volgens techexpert Kenneth Dée lijkt het alleen maar alsof phishing op de terugweg is. © ThinkStock / HLN

“Scan nooit een QR-code.” Nieuw fenomeen: cybercriminelen gebruiken ‘quishing’ om u centen af te troggelen

Het voorbije jaar maakten de helft minder mensen melding van phishing dan het jaar voordien. Maar dat betekent niet dat er minder mensen werden opgelicht via valse websites. Integendeel: cybercriminelen worden almaar geraffineerder, en gooien nu ook QR-codes en AI in de strijd om u centen af te troggelen. ‘Quishing’ heet het fenomeen. “Zoals je een USB-stick die je op straat vindt nooit in je computer mag stoppen, scan je ook best nooit een QR-code”, waarschuwt techexpert Kenneth Dée.

61 reacties

  • Argus Vercauteren

    2 maanden geleden
    @Annelies zer: In 2018 werd een wetswijziging doorgevoerd waardoor de banken principieel aansprakelijk zijn voor de schade (phishing). Banken verzwijgen dit. De bank is dan ook verplicht om de volledige door u geleden schade (vanaf 50 euro?) te vergoeden. Maar er is wel een uitzondering: als de bank kan bewijzen dat de cliënt op grove wijze nalatig is geweest. Het draait vooral om feiten: hoe realistisch was de e-mail, enz. Tip: doe een beroep op Ombudsfin (bemiddeling); laatste stap: rechtbank.
  • Tamara De Laet

    2 maanden geleden
    Het wordt inderdaad moeilijke om te herkennen. Regelmatig mails van Fluvius ivm EAN, Engie over fout van domiciliëring, zullen mails met alle info en bedragen, mails van politie in verband met dossiers ...het zit hem tegenwoordig in een klein stukje om alert te zijn. Ik ga altijd eerst in het mail adres kijken, en online indien mail van politie + saveweb indien het bizarre webmail betreft. op 3 maanden 6 mails naar saveonweb want die waren echt bijna niet de onderscheiden van de echte.
  • Annelies zer

    3 maanden geleden
    Iedereen kan het slachtoffer zijn van alle mogelijke internetfraude. Jammer maar de overheid en de providers, banken doen er niets aan. Ze zijn niet aansprakelijk of schuiven dit van zich af via de kleine letterkes. Als je zie dat er phising wordt verstuurd met "echte proximus-adressen" dan spreekt dit al duidelijk over de verantwoordelijkheid. Deinzet en uitbouw van een degelijke digitale crime-afdeling en de banken, organisaties die in de fout gaan op het vlak van veiligheid beboeten.
  • Glen Van Bruyssel

    3 maanden geleden
    Verdachte mails melden als phishing of afzender blokkeren is ook al nutteloos,dag erna van hetzelfde,gewoon gezond verstand gebruiken is het beste.
  • Marga Printemps

    3 maanden geleden
    Ik doe enkel mijn betalingen via pc banking en een smartphone heb ik niet, enkel een simpele Nokia. Niets of niemand kan je nog vertrouwen.