Treinen tussen Brussel en Luik gaan rijden op zonne-energie: Infrabel plaatst zonnepanelenpark

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de spoorwegen, plaatst een zonnepanelenpark langs de spoorlijn in Hannuit, in de provincie Luik. Daardoor zullen alle treinen die over de hogesnelheidslijn Leuven-Luik rijden weldra op zonne-energie rijden. Als de zon niet schijnt, zal voor de stroomvoorziening worden overgeschakeld op energie van windmolens in de buurt of van het hoogspanningsnet.

De zonnepanelen worden geplaatst bij het tractieonderstation van Avernas, een deelgemeente van Hannuit op de grens met Vlaanderen. Dat staat in voor de stroomvoorziening van de hogesnelheidslijn. Het zonnepanelenpark moet binnen een jaar operationeel zijn en zal volgens Infrabel ongeveer 2.700 megawattuur produceren per jaar, wat overeenkomt met het jaarlijkse verbruik van 650 huishoudens.

De geproduceerde stroom is bedoeld voor 120 hogesnelheidstreinen tussen België en Duitsland en meer dan 350 binnenlandse treinen die elke week over de hogesnelheidslijn sporen.

Het project kost ongeveer 2 miljoen euro.

Het is de tweede hogesnelheidslijn in ons land waarvoor zonnepanelen energie zullen leveren. Sinds 2011 is de lijn tussen Antwerpen en de Nederlandse grens aangesloten op een zonnepanelenpark dat ligt in Schoten en Brasschaat.

Meest gelezen