Ook voor elektrische wagens gekocht in het buitenland geldt Vlaamse premie, en dat opent perspectieven

De Toyota bZ4X komt bij ons niet in aanmerking voor de premie wegens te duur (46.500 euro). Koop je hem in Frankrijk (vanaf 34.900 euro), dan kun je de Vlaamse premie wél aanvragen.© TNS

Ook wie zijn elektrische auto bij een buitenlandse dealer koopt, heeft recht op de Vlaamse premie. Dat opent perspectieven voor wie wil profiteren van de prijzenoorlog die momenteel in Frankrijk woedt.

Kristof Simoens

Bij onze zuiderburen woedt een felle prijzenoorlog op de markt van elektrische voertuigen. Ook de Franse regering riep namelijk een ‘ecobonus’ in het leven voor ‘zero-emisievoertuigen’. Alleen brengt die niet enkel de aankoopprijs in rekening: “Die bonus, die tot 7.000 euro kan oplopen, houdt rekening met de CO2-voetafdruk bij de productie van de elektrische auto”, zegt Marie Chéron, Vehicles Policy Manager van Transport & Environment. “Alleen voertuigen met een CO2-voetafdruk van minder dan 14,75 ton komen ervoor in aanmerking.” De bonus geldt, voor een goed begrip, enkel voor wie in Frankrijk is gedomicilieerd.

Tot 10.000 euro goedkoper

De overheid heeft een lijst opgesteld van merken en modellen die voor de premie in aanmerking komen en – opvallend – daar prijkt niet één Chinees merk op. “Dat is een manier voor Frankrijk om voertuigen die ‘made in France’ of ‘made in Europe’ zijn te promoten en er subsidies voor te reserveren”, zegt Marie Chéron. “Op basis van de ecologische voetafdruk van de productie komen elektrische auto’s geïmporteerd uit landen met een zeer CO2-intensieve energiemix, zoals China, maar ook de zwaarste auto’s geassembleerd met uit Azië geïmporteerde batterijen niet in aanmerking voor de bonus. Die zien hun prijsvoordeel dus verminderd.”

Gevolg: autoconstructeurs van wie (bepaalde) wagens niet voor de premie in aanmerking komen, lieten hun prijs zakken. Soms zelfs héél fors. Zo liet Toyota de prijs van de bZ4X zakken tot 34.900 euro, liefst 11.750 euro goedkoper dan bij ons. Ook het Chinese MG liet de prijs van zijn MG4 zakken tot 22.990 euro, terwijl dat model bij ons 32.285 euro of bijna 9.300 euro méér kost. En dat is, voor alle duidelijkheid, nog gerekend zonder de Vlaamse premie, want “er is geen verplichting om het voertuig in België aan te kopen. Het voertuig moet wel ingeschreven worden op een adres in het Vlaamse Gewest”. Da’s nog eens 5.000 euro in the pocket.

De MG4 kost bij ons 32.285 euro, in Frankrijk ‘maar’ 22.990 euro.© IF

Vrij verkeer van goederen

Hoewel de Belgische dealers het wellicht liever anders hadden gezien, is er weinig tegen te beginnen. “Het is vanuit het Europese principe van vrij verkeer van goederen logisch, voor zover voldaan is aan alle voorwaarden. Dus ook dat de wagen wordt gekocht bij een autohandelaar, niet bij particulieren”, zegt Filip Rylant van beroepsfederatie Traxio. “Maar wie een auto koopt in het buitenland, moet wel zelf instaan voor de invoer en registratie. Daarnaast is het opletten met de garantieperiode, die in het buitenland anders kan zijn dan in België. We denken niet dat veel consumenten zich geroepen gaan voelen.”

Al is een ‘besparing’ van 15.000 euro niet niks... Zolang je de wagen koopt in een ander EU-land, betaal je geen invoerrechten en ook geen btw in het land van aankoop (wel betaal je hier 21 procent btw). En zolang het om een nieuwe wagen gaat, is een keuring evenmin nodig. Voorts vallen de formaliteiten best mee: de wagen aangeven bij de douane (dat kan online via de E705-applicatie op MyMinfin), de btw betalen (waarna de douane een vignet 705 op het roze formulier voor de inschrijving kleeft), de verplichte BA-autoverzekering sluiten en vervolgens de wagen laten inschrijven bij de DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen).

Renault Megane E-Tech: vanaf 34.000 euro bij onze zuiderburen, vanaf 40.250 euro bij ons.© REUTERS

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen