Je kan niet naast de hartjes kijken in de reclamefolders.© Lidl/Delhaize

Valentijn overspoelt ook de reclamefolders: “Voor wie afgesproken heeft om Valentijn niet te vieren”

Reclamefolders puilen uit van hartjes in het roze: ’t is Valentijn. Opvallend: de cadeautjes zijn goedkoop en vaak ook kitscherig en grappig. Op maat van wie met z’n partner heeft afgesproken om “Valentijn niet te vieren”.

Jeroen Deblaere

Waar het hart van vol is, loopt de reclamefolder van over. Een aantal supermarkten zet deze week dan ook volop in op Valentijn. Bij Delhaize vind je taart in hartvorm, aardbeien in een hartjesverpakking en zelfs hartvormige chocoladeravioli. Ook Carrefour mikt de eerste hartjes al op de voorpagina van het promotieblad. En Lidl gaat helemaal all-in met boxershorts, kousen en een pan om hartvormige pannenkoeken te bakken.

(Lees verder onder de foto)

Een dubbele pagina in de Lidl-folder: een hartjespizza, of liever een Valentijnsboxershort? Duurder dan 10 euro wordt het feest van de liefde niet.© Lidl

“We merken de laatste jaren steeds meer dat het werkt”, zegt Lidl-woordvoerster Isabelle Colbrandt. “Klanten pikken graag nog iets op in de winkel voor een klein prijsje. Het is bijna een impulsaankoop en net daar spelen we op in. Vaak hebben die mensen al een grotere verrassing gepland maar willen ze toch nog iets leuks meenemen. Of eigenlijk willen ze niet meedoen met Valentijn, maar vallen ze toch voor het grappige item. Want voor gevulde pasta in hartvorm, of voor een hartjespizza hoef je niet de meest romantische chef te zijn. Het is gewoon geestig.”

(Lees verder onder de foto)

Bij Delhaize krijg je dan weer eendenborstfilet of hartvormige ravioli van chocolade op je bord.© Delhaize

Delhaize ziet in Valentijn een gelegenheid om het feestaanbod nog eens boven te halen. “Oesters en champagne, dat is ons ding. We hebben heel veel contacten om die producten snel binnen te halen, en dat doen we dan ook”, zegt woordvoerder Roel Dekelver.

Volgens retailexpert Stefan Van Rompaey (RetailDetail) is Valentijn ook een belangrijk evenement in een woestijn van feestdagen. “De hele retail kijkt uit naar Valentijn, omdat er van Nieuwjaar tot Pasen relatief weinig te vieren valt. Niet voor niets is februari de slechtste maand in bijvoorbeeld de modesector.”

Toch zijn er ook ketens die niet zo fors inzetten op Valentijn. “Aldi, bijvoorbeeld, probeert de kosten te drukken en heeft z’n assortiment met eigen promoties, en zal daarom dit soort zaken vaker laten passeren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER