Sportcommentatoren Noah Eagle en Nate Burleson kregen in de studio het gezelschap van personages Spongebob Squarepants en Patrick Ster.© Nickelodeon

Ook kinderzender Nickelodeon zond de Super Bowl uit op geheel eigen wijze: “Dit is zoveel beter dan het origineel”

Met Spongebob Squarepants als commentator en Dora de Verkenner die de regels uitlegt heeft kinderzender Nickelodeon voor het eerst — en op geheel eigen wijze — de Super Bowl uitgezonden. Het internet werd wild.

mtm, rovn

Van “dit is zoveel beter dan het origineel” over “ik ben tot tranen toe bewogen” tot “dit is het beste wat ooit gebeurd is”. Het is maar een heel kleine greep uit de vele duizenden posts die over de Super Bowl-uitzending op X (voorheen Twitter) werden geplaatst. Hoewel de uitzending oorspronkelijk bedoeld was om meer kinderen gek te maken van American Football, spreken analisten nu al van een “briljante marketingstunt”.

In de studio, gelegen in Spongebob’s woonplaats Bikini Bottom (of Bikinibroek), kregen de sportcommentatoren Noah Eagle en Nate Burleson het gezelschap van personages Spongebob en Patrick Ster. Dora de Verkenner kwam tussenbeide als er regels moesten worden uitgelegd en ook op het veld doken tijdens de partij enkele populaire personages als Sandy Cheeks op. En dan waren er nog de enorme paarse pelikanen die sporadisch aan de zijlijn verschenen om hele cheeseburgers op te boeren.

(Lees verder onder de post)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Slimme productie

De uitzending kwam tot stand door het gebruik van augmented reality, waarbij er animaties worden toegevoegd bovenop de normale beelden van de Super Bowl. Vanuit de commentaarcabine waren Spongebob en Patrick Ster live te zien — door middel van augmented reality. De twee stemacteurs van Spongebob en Patrick zaten in een studio met speciale uitrustingen, die hun lichaamsbewegingen en gezichtsuitdrukkingen vastlegde en in realtime en omzette naar de animatiefiguren die op het scherm te zien waren.

(Lees verder onder de post)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

“Dit is een ingenieus staaltje marketing van Nickelodeon”, schrijft The Guardian. “Waarbij merkiconen overal opduiken, samen met vliegende emoji’s, ananassen die uit de hoofden van spelers draaien én kwallen. Veel kwallen. Telkens er gescoord werd, stroomden er geisers van slijm. Het totaalplaatje doet denken aan het stickerboek van het wildste kind dat je ooit hebt mogen ontmoeten. Totale chaos.”

Jeugdparticipatie terug omhoog brengen

Toch had de show vooral als doel om de belangstelling voor American Football opnieuw aan te wakkeren bij een jongere generatie Amerikanen. Nodig, volgens de Sports and Fitness Industry Association, die tussen 2019 en 2022 een daling van dertien procent in de jeugdparticipatie zag.

Toch viel de uitzending niet alleen in de smaak bij kinderen. Op X zei zelfs een gebruiker dat hij was overgeschakeld naar de uitzending met Spongebob en Patrick, omdat dat hem beter beviel dan de uitzending met de gewone commentaar.

(Lees verder onder de post)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Bill Fagerbakke, de stemacteur van Patrick, vertelde aan The Guardian dat hij “een professionele idioot” is. De acteur speelde vroeger voetbal op de universiteit. Zijn belangrijkste motivatie om verslag te geven van de wedstrijd in een maillot was om kinderen te laten zien dat “gladiatorenspelen” ook een leuke kant kan hebben. Of de uitzending ook effectief invloed gaat hebben op de jeugdparticipatie valt nog af te wachten. Nickelodeon maakte alvast wel een goede beurt met deze speciale uitzending van de belangrijkste Amerikaanse sportwedstrijd van het jaar.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer