Lege rekken en lange rijen tijdens laatste dagen van Fun: “Jammer dat de winkel verdwijnt, maar de koopjes zijn te mooi om te laten liggen”

Antwerpen, Schelle -

Alles vliegt aan 70 procent de deur uit bij speelgoedwinkel Fun. Donderdag 15 februari sluiten alle filialen definitief de deuren. Ellenlange wachtrijen vullen de winkels en het grootste deel van de rekken is volledig geplunderd, ook in Schelle.

Margot De Clercq

De laatste dagen van speelgoedketen Fun zijn nu officieel ingegaan, want op donderdag 15 februari sluiten alle filialen definitief. Ook in de Fun van Schelle op de Boomsesteenweg smijten ze er nog een laatste korting van 70 procent tegenaan.

Lege rekken en bomvolle karren in de Fun.© Patrick De Roo

Een eenzame pop, een ruime collectie van het (zeventiende seizoen) Thuis-quizspel en rollen inpakpapier die nog voor weinig cadeautjes van deze winkel zullen dienen: dat is het huidige aanbod op de lege rekken. De winkel is nu vooral gevuld met een gigantische wachtrij van bomvolle winkelkarren. Op de parking bewaakt een vrouw zelfs haar twee lege karren die ze net op tijd kon scoren.

Goede doel

“Onze bestelwagen zit al goed vol”, zegt Diane Suls (64). “Wij zijn hier al sinds elf uur en dit is onze derde kar. Telkens moeten we zeker een uur aanschuiven aan de kassa. Maar we doen het met plezier, want we gaan hier veel kinderen blij mee maken.” Al twaalf jaar leidt Diane de Serviceclub Mira, die speelgoed verzamelt voor kansarme kinderen in Avelgem (West-Vlaanderen).

“Omdat we een beperkt budget hebben, zijn we steeds op zoek naar koopjes. Hoe jammer we het ook vinden dat deze winkel verdwijnt, we zijn wel zeer blij dat we nu zoveel prachtig speelgoed kunnen verzamelen aan zo’n voordelige prijs. We kunnen nu meer aanschaffen dan gepland met ons budget.”

Diane en haar man laden hun bestelwagen vol cadeaus voor het goede doel, Serviceclub Mira.© Margot De Clercq

Met haar organisatie doneert ze de cadeaus aan negentig kansarme kinderen. Nu ze opnieuw naar Antwerpen verhuisde, zou ze graag ook hier verder gaan met het concept.

Online

Voor sommige klanten is het niet hun eerste Fun-tripje van de week. “We gingen gisteren ook al naar de Fun in Dendermonde”, vertelt Sonia van Leeuw (59). “Het is een zeer jammere zaak dat deze winkels verdwijnen, maar de koopjes zijn te mooi om te laten liggen. Ik moet wel toegeven dat prijs-kwaliteit nooit de sterkste kant van Fun is geweest. Daarom kopen we meestal bij bol.com. Gisteren monteerden we een speeltje en merkten we dat het niet zo stevig was. Als we daar de originele prijs voor hadden betaald, had ik dat niet correct gevonden.”

Sary wilde nog snel een cadeautje kopen, maar viel uit de lucht.© Margot De Clercq

Sary Van Moer (35) valt dan weer compleet uit de lucht. “Ik reed voorbij en sprong snel even binnen om een cadeautje voor een meisje van 11 jaar te scoren. Ik wist niet wat ik zag. Wat is hier gaande, zeg?” Ze moet toegeven dat ze al heel lang niet meer in een fysieke speelgoedwinkel was geweest. “Dat Fun moest opboksen tegen bol.com zal de keten ook wel in slechte papieren hebben gebracht. En ik ben zeker medeplichtig. Het is ook zo handig online: je bestelt ‘s avonds en de volgende dag heb je je pakje...”

Werknemers

Diane heeft te doen met de medewerkers van Fun. “Er stond een fooienpot aan de kassa, daar gooide ik 10 euro in. Daar gaan ze samen maar eens goed van eten.”

De werknemers zijn intussen druk in de weer om zo snel mogelijk die ellenlange rij aan de kassa te doen slinken. Commentaar mogen ze niet geven. In het passeren zegt een Fun-medewerker wel dat ze tevreden zijn met de communicatie van het bedrijf, en dat ze nu nog proberen te genieten van hun laatste momenten als team.

Een ellenlange wachtrij houdt het personeel nog goed bezig tijdens deze laatste dagen.© Patrick De Roo

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners