Minstens een kwart van de Vlaamse bouwvakkers verliest wekelijks 4 uur of meer 'werktijd' in de file.
Volledig scherm
Minstens een kwart van de Vlaamse bouwvakkers verliest wekelijks 4 uur of meer 'werktijd' in de file. © Getty Images/iStockphoto / Shutterstock

Bouwvakkers vragen slimme kilometerheffing: “Nu staan we vaak 4 uur per week in de file”

Ondanks de inspanningen om zo vroeg mogelijk op de werf te zijn, zien Vlaamse bouwbedrijven wekelijks gemiddeld 2,5 uur ‘werktijd’ verloren gaan door files. Bij een kwart van de aannemers loopt dit zelfs op tot 4 uur of meer. Dit blijkt uit een bevraging uitgevoerd door beroepsfederatie Bouwunie. Die pleit nu voor een slimme kilometerheffing.

251 reacties

  • Gino Denil

    2 maanden geleden
    Als je van je werk komt kan je makkelijk de kinderen ophalen en meteen ook naar de supermarkt rijden. 's morgens kan je hen ook eerst afzetten aan de school of de crèche. Het doet er niet toe of je tussenin ook de snelweg gebruikt. Men combineert meerdere ritten in één. Dat is tijd en kosten besparend. En zelfs beter voor het milieu dan 5 keer op een dag openbaar nemen, Rene Spoelberghs. De files op de snelweg ontstaan door de vrachtwagens die tot 2/3 van de weg in beslag nemen.
  • Rene Spoelberghs

    2 maanden geleden
    Gino Denil, daarom heb ik het niet enkel over bus of trein, maar ook fietsen, autodeelsystemen etc. Bovendien gaat het hier over files en woon-werkverkeer. De bakkers en de postkantoren liggen niet langs de autostrade. De realiteit is een bus kan makkelijk 80 mensen vervoeren en neemt 15 meter in beslag. Dat is 400 meter persoonswagens in de file want bijna iedereen zit alleen in de auto.
  • Leonarda Van Opbroecke

    2 maanden geleden
    2,5 u file staan per week? Dat is idem voor de mensen die uit werken gaan om die bouwvakkers te kunnen betalen, niet? Waarom nooit geen geklaag over de kilometers lange rijen vrachtwagens waarvan de helft niet eens in België moet zijn? Die Belgische wegen enkel gebruiken als doorgang van Oost naar West en andersom. De Belgische Staat geeft jaarlijks miljoenen aan dieselsubsidie aan dat buitenlands vrachtvervoer om het land hier te komen doorkruisen. Klaag dat eens aan.
  • Leonarda Van Opbroecke

    2 maanden geleden
    De wegen worden voornamelijk toegeslipt door vrachtverkeer en nodige ongevallen. Wat niet steeds de fout is van vrachtwagenchauffeurs. Het is de ene na de andere organisatie die oproepen voor kilometerheffing.Gaan zij dat ook betalen? Denk het niet want het gelobby tussen overheid en de organisaties is te doorzichtig. Anders zouden ze de echte problematiek wel in kaart brengen..
  • Gino Denil

    2 maanden geleden
    Om de files aan te pakken zou men beter inzetten op het goederenvervoer dan op het pesonenvervoer. Meer goederenvervoer per trein en per schip. Doorgaande vrachtwagens op de trein zoals in Zwitserland.