Aantal Vlaamse fietspaden in goede staat is gestegen: “Fietsen wordt veiliger en comfortabeler”
Het aantal fietspaden langs Vlaamse gewestwegen dat in uitstekende of behoorlijke staat verkeert, is gestegen tot 63,8 procent. Dat is een stijging van 3,3 procent sinds 2021, blijkt uit het nieuwe fietsrapport van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). In totaal telt Vlaanderen ongeveer 7.000 kilometer fietspaden langs gewestwegen.
In vier van de vijf provincies gingen de fietspaden er, sinds het vorige rapport van 2021, globaal genomen op vooruit. Limburg is de koploper, met een stijging van 16,4 procent. Enkel in Antwerpen daalde het aantal fietspaden in goede staat, met 7,7 procent.
In vergelijking met de vorige meting is de inrichting van de fietspaden er in alle provincies op vooruitgegaan, concludeert AWV. Het gaat dan bijvoorbeeld over de breedte en de tussenruimte. In Antwerpen scoort 71,7 procent van de fietspaden matig tot uitstekend op inrichting. Op dat vlak kent Antwerpen wel de grootste vooruitgang ten opzichte van de andere provincies.
Volgens het agentschap wordt het steeds comfortabeler om te fietsen in Vlaanderen, omdat fietspaden vaker in asfalt worden aangelegd in plaats van met klinkers en ook de vlakheid verbetert.
220 miljoen euro
AWV gebruikt het rapport om een investeringsplan per provincie op te stellen. In 2024 heeft het agentschap daarvoor 220 miljoen euro ter beschikking. Dat is meer dan in de afgelopen drie jaar, toen 200 miljoen (2021), 181 miljoen (2022) en 176 miljoen (2023) euro werd geïnvesteerd.
Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) denkt dat de cijfers in het volgende fietsrapport nog beter zullen zijn, aangezien er volgens haar nog heel wat projecten dienen uitgevoerd te worden. “De versnelling werd deze legislatuur ingezet en we blijven tal van maatregelen nemen die ervoor moeten zorgen dat fietsen veiliger en comfortabel wordt”, legt de minister uit.
Lees ook:
KIJK OOK. Pommelien Thijs waarschuwt in nieuwe videoclip voor gsm-gebruik in het verkeer.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
-
PREMIUM
“Dit kostbare onderdeel verslijt ook het snelst”: zo voorkom je dure herstellingen aan je elektrische fiets
De kosten van een herstelling aan je e-bike kunnen flink oplopen, maar door verstandige keuzes te maken kun je veel mankementen voorkomen. Waar moet je op letten bij de aankoop én het gebruik van een elektrische fiets om (dure) ellende te voorkomen? Twee experten geven advies: “Hoe meer tierlantijntjes, hoe groter de kans op prijzige herstellingen.” -
PREMIUM
Gazelle stelt nieuwe e-bike Eclipse voor, onze expert ging hem testen: “Dit is echt geen stadsfiets meer”
Nu de lente in zicht is, zwaaien fietswinkels massaal hun deuren open. Net op tijd vind je daar nu ook de nieuwe Eclipse van Gazelle. De Nederlandse fietsenbouwer blijft z’n gamma elektrische fietsen namelijk uitbreiden en doet dat met een nieuw topmodel. De Eclipse is de overtreffende trap. Maar verdient die écht zijn titel van vaandeldrager? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ging het na: “Dit is een fiets die in al z’n versies meer dan 5.000 euro kost, dan moét je de lat hoog leggen.” -
-
Fietsersbond confronteert automobilisten die stilstaan op fietspad
-
PREMIUM
David voelt zich in de steek gelaten door fietsmerk Cowboy: "Ik betaal 240 euro per jaar voor een dienst waar ik niet op kan rekenen”
David Beerten (36) uit Keerbergen betaalt al anderhalf jaar voor een onderhoudsdienst aan huis voor zijn elektrische Cowboy-fiets, maar komt nu bedrogen uit. “Toen ik het onderhoud een eerste keer wou laten uitvoeren, kreeg ik een droge mail met de mededeling dat ze niet tot in Keerbergen komen”, getuigt de man. Waar liep het fout? Wat is de reactie van Cowboy zelf? En wat zijn je rechten in zo’n situatie volgens consumentenorganisatie Testaankoop? -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
PREMIUM13
Moeten we ons na faillissement VanMoof zorgen maken over andere hippe elektrische fietsmerken? “Luchtkastelen zijn maar luchtkastelen”
-
PREMIUM
Geen budget voor een e-bike? Tover je gewone fiets om tot een elektrische: “Een ombouwpakket heb je al voor 600 à 700 euro”
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
PREMIUMGetest
“Dit komt erg dicht in de buurt van de ideale e-bike”: onze expert test de nieuwe Gazelle Ultimate C380
Het Nederlandse fietsenmerk Gazelle heeft een nieuwe telg in zijn Ultimate-reeks: de C380 HMB. Deze elektrische fiets bevindt zich op het kantelpunt tussen een stadfiets en een tourfiets. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn gaat na of de e-bike de eigenschappen heeft om beide rollen te vervullen: “Deze tweewieler overtuigt op vlak van kwaliteit en rijeigenschappen, maar er is één valse noot.” -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts