Beeld ter illustratie.
Foto: Getty Images

Steeds minder doden op Vlaamse wegen, maar aantal dodelijke ongevallen met fietsers blijft stijgen

Afgelopen jaar zijn in Vlaanderen 84 fietsers omgekomen in het verkeer: het hoogste aantal in 20 jaar tijd. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut Vias. Het totale aantal dodelijke verkeerslachtoffers was - op corona na - nooit lager.

Elke week sterven er gemiddeld 9 mensen op onze wegen. Een aantal dat nog steeds te hoog ligt, maar de cijfers van 2023 tonen dat het aantal verkeersdoden wel nog nooit zo laag gelegen heeft. Dat is als je de coronajaren buiten beschouwing laat. 

Ook de cijfers van ongevallen met gewonden gaan de goede richting uit. Tegenover 2022 is het cijfer gedaald met 2 procent. "Opvallend is dat het aantal ongevallen met e-steps met 9 procent gedaald is. Dat komt door de verstrengde wetgeving", legt Stef Willems van Vias uit.

Er zijn verschillende verklaringen voor die verbetering. "Wagens zijn steeds vaker uitgerust met veilige rijhulpsystemen, er wordt aan de infrastructuur gewerkt en er wordt steeds meer ingezet op trajectcontroles."

Een positieve trend, maar Vias blijft kritisch. "Er zijn strenge en ambitieuze doelstellingen opgesteld waar we naar een halvering van het aantal verkeersdoden willen in 2030 ten opzichte van 10 jaar eerder. Met deze daling zijn we er dus nog niet en gaan we nog bijkomende maatregelen moeten invoeren."

Zo denkt Vias dan aan meer aanpassingen aan de infrastructuur en ook de invoer van een rijbewijs met punten. "Zo kun je mensen die veelvoudig fouten begaan sneller identificeren en uit het verkeer halen."

Vooral in Brussel is er een opvallende daling als het gaat over dodelijke verkeersslachtoffers. In 2023 waren dat er 5, tegenover 21 een jaar eerder. "Hoewel het gaat over kleine aantallen, is het toch opvallend", erkent ook Willems.

"We denken dat het te maken heeft met de invoering van de zone 30 in de hele stad. Ook op de assen waar nog een zone 50 geldt, merken we bijvoorbeeld dat bestuurders vertragen. Dat, samen met de extra controles, kan ervoor gezorgd hebben dat het cijfer zo laag ligt." 

Stijging van aantal doden bij ongevallen met fiets en bestelwagen

Op nationaal niveau is er een toename van het aantal dodelijke slachtoffers bij 2 types weggebruikers: bij fietsers (van 95 naar 96 dodelijke slachtoffers) en vooral bij personen die betrokken zijn bij ongevallen met bestelwagens (van 50 naar 58 dodelijke slachtoffers). Het aanhoudende succes van de e-commerce kan dit fenomeen verklaren.

Er zijn opvallend meer fietsdoden geteld in Vlaanderen: van 73 naar 84, het hoogste aantal van de laatste 20 jaar. Zowel bij de klassieke fietsen (van 38 naar 43) als bij de elektrische fietsen (van 35 naar 41 doden) is er een stijging.  

Van de 84 fietsdoden in Vlaanderen zijn er 23 personen om het leven gekomen in een ongeval zonder tegenpartij. "Er wordt natuurlijk ook wel meer en meer gefietst – zowel met de elektrische als met de klassieke fiets -  maar deze cijfers tonen dat het essentieel blijft om de verkeersveiligheid voor kwetsbaren te vergroten."

Meest gelezen