Themabeeld© BELGA

Vlaamse hogescholen vragen debat over levensbeschouwelijke kentekens op school

Om het lerarentekort aan te pakken en de diversiteit aan studenten in de lerarenopleidingen alle kansen te geven, is een maatschappelijk debat over het dragen van levensbeschouwelijke kentekens op de werkvloer nodig. Dat stellen de Vlaamse hogescholen in hun memorandum.

Bron: BELGA

De dertien Vlaamse hogescholen willen met hun memorandum de discussie openen over hun agenda voor de volgende Vlaamse regering 2024-2029. Hun algemene oproep luidt: investeer nu in talent voor de samenleving van morgen.

Concreet halen de hogescholen onder meer de problemen in het leerplichtonderwijs aan. “Een beter leerplichtonderwijs en het oplossen van het lerarentekort blijven extreem belangrijke uitdagingen tijdens de volgende legislatuur”, klinkt het. “Competente leraren, sterke scholen en hoge onderwijskwaliteit moeten hierin centraal staan.”

De hogescholen zeggen een bekommernis te delen over het tekort aan diversiteit in de lerarenopleiding. “Dat begint met de diversiteit aan studenten in de lerarenopleidingen ook alle kansen te geven”, luidt het. Daarom willen de hogescholen een maatschappelijk debat voeren over het dragen van levensbeschouwelijke kentekens op de werkvloer.

Andere elementen die aan bod komen in het memorandum zijn het afstappen van de waterval, waarbij sommige opleidingen hoger aangeschreven staan dan andere, en elke student op de juiste plaats krijgen door jongeren te stimuleren om te kiezen waar hun passie ligt.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer