Horeca

De rekening splitsen? Geen dagelijkse kost meer

© getty

De rekening en het btw-kasticket over meerdere personen verdelen? In sommige restaurants gaat het niet meer, in andere worden er extra kosten voor aangerekend. Wat is er aan de hand?

Bruno Vanspauwen

In restaurant Barisdam in Kortemark staat het letterlijk op de menukaart: “Per tafel, 1 rekening. Bij apart betalen wordt een transactiekost aangerekend.” Maar ook in andere restaurants wordt het steeds moeilijker om de rekening over meerdere personen te verdelen, en zelfs onmogelijk om het btw-kasticket te splitsen. Nochtans vragen klanten dit vaak om hun restaurantkost beroepsmatig in te kunnen brengen. Vroeger leek dat geen probleem, waarom nu wel?

“De witte kassa”, halen restaurateurs aan als reden. Ze werd in 2016 in de horeca ingevoerd om fraude tegen te gaan. Vroeger kon een restauranthouder makkelijk in het zwart geld verdienen: als klanten geen betaalbewijs of btw-nota vroegen, kon hij beslissen om die inkomsten niet aan te geven. Nu is de restauranthouder verplicht om alle bestellingen in te voeren in een kassa die online verbonden is met de Federale Overheidsdienst Financiën.

“De regels zijn gaandeweg verstrengd”, zegt Joachim Boudens van de Hertog Jan Restaurant Groep. “Zo legt de fiscus ons nu het principe op dat we maar één btw-kasticket per tafel mogen afleveren. Dat betekent dat we dat kasticket eigenlijk niet meer kunnen splitsen. De rekening betalen met meerdere personen kan wel nog.”

Extra tafel

In restaurant Boo Raan in Knokke worden nog wel twee of meer tickets per tafel afgeleverd: hoe kan dat dan? Eigenaar Patrick Delanghe legt uit: “In het systeem van de witte kassa wordt eerst een pro-formaticket afgeleverd, waardoor de klant zijn rekening kan controleren en een vergissing nog rechtgezet kan worden. Op dat moment zijn er dus nog wijzigingen mogelijk. Als aan een tafel dan gevraagd wordt om twee kastickets te krijgen, kan er in het systeem een extra tafel gecreëerd worden, waardoor je een deel van de bestellingen naar die nieuwe tafel kan overhevelen. Alleen zal het bedrag op beide tickets niet exact hetzelfde zijn. De rekening kan immers niet zomaar in twee gelijke delen gesplitst worden.”

“Die herverdeling van de bestelling over twee tickets vraagt ook extra werk”, voegt Boudens daaraan toe. “En zeker als je een grote zaak hebt die vol zit, is dat niet evident. Vandaar wellicht dat een aantal restaurateurs een extra kost aanrekent. Tegelijk werkt die kost ook ontradend om een gesplitste rekening te vragen.”

Delanghe wijst erop dat het betalen met meerdere bankkaarten sowieso een extra kost is voor het restaurant: “Verricht je voor een bepaald bedrag twee transacties met een bankkaart in plaats van één, dan betaal je meer aan de uitgever van die bankkaart. Maar wij rekenen dat niet door aan onze klanten.”

Die ene fles wijn

Jurgen Lijcops van restaurant Glass in Antwerpen vindt het splitsen geen onoverkomelijk probleem: “Vergeleken met andere problemen in de horeca, is het splitsen van de rekening een kleinigheid. Natuurlijk moet de vraag komen vóór het kasticket geprint is, anders kunnen wij niets meer doen. Maar wij zien dat als een service. Wij hebben natuurlijk een klein restaurant met maar twintig plaatsen, ik kan me voorstellen dat het anders is als je honderd klanten moet bedienen.” Hij heeft een advies voor mensen die de rekening willen splitsen: “Zeg dat meteen bij het binnenkomen, dan kan de restaurateur het in zijn kassasysteem voorzien.”

“Dan moet je onderling nog wel beslissen wie die ene fles wijn voor zijn rekening zal nemen”, stipt Delanghe aan. “Want de kostprijs van een fles delen, kan niet meer.” Boudens wijst op een andere moeilijkheid: “Het kassasysteem stuurt ook de keuken aan, en als je in dat systeem van één tafel meerdere tafels maakt, lijkt het voor de keuken alsof de bestellingen van verschillende tafels afkomstig zijn. Terwijl ze gelijktijdig op dezelfde tafel moeten belanden.”