We kopen vooral reizen en kledij online, beeld ter illustratie.
Foto: Getty Images

Kwart van onze aankopen doen we online: vooral reizen en kledij

Een kwart van al onze aankopen doen we tegenwoordig online. Dat blijkt uit de jaarlijkse monitor van Becom, de sectorfederatie van de e-commerce. Vooral reizen en kledij kopen we op het internet. En dat doen we voor een groot deel bij marktplaatsen zoals Bol en Amazon, waar Belgische handelaars ondervertegenwoordigd zijn.

Alle Belgen samen hebben het afgelopen jaar voor ruim 16 miljard euro aan goederen en diensten gekocht via het internet. Dat is goed voor zowat een kwart van alle aankopen. Ter vergelijking: 5 jaar geleden was dat nog maar 11 miljard euro en zowat een vijfde van onze aankopen.

Het aandeel shoppen via de computer of de smartphone neemt dus gestaag toe. We kopen vooral 'beleving' online. Denk dan aan diensten zoals pakketreizen, vliegtuigtickets, maar ook tickets voor concerten.

Er is een erg groot verschil tussen goederen en diensten. Terwijl we al bijna 70 procent van alle diensten online kopen, is dat slechts een kleine minderheid van de materiële zaken. Goederen kopen we in 85 procent van de gevallen nog in de klassieke fysieke winkel.

Vooral via Amazon en Bol

Onze aankopen verlopen voor een aanzienlijk deel bij buitenlandse webshops. "We kopen meer in het buitenland en op marktplaatsen zoals Amazon en Bol", zegt Greet Dekocker van Becom. "Als Belgische handelaars zijn we daar ondervertegenwoordigd."

"Je moet die internationale platformen zien als een klassieke markt waar webwinkels als kraampjes staan", legt ze uit. "Daar staan nu vooral buitenlandse kraampjes en te weinig Belgische." Daar is dus nog veel groei mogelijk.

"1 op de 3 Belgische shoppers start zijn zoektocht op zo'n marktplaats", klinkt het. "Als onze Belgische handelaars daar beter vertegenwoordigd zijn, komt de consument zo ook op Belgische webshops uit. Een win-win voor ons land."

Meest gelezen